En historie om jazz

Carl Petter Opsahl lette lenge etter den gode jazzhistorien. Han endte med å skrive den selv.

Anmeldelse av boka

– Målet har vært å lage en bok som kan formidle et første møte med jazzen. En fortelling om jazz er en bok som er åpen i alle ender. Du trenger ingen ekspertise for å lese den, interesse for jazz er mer enn nok, sier Opsahl.

Carl Petter Opsahl har undervist i musikkhistorie ved Universitetet i ti år, og det var hans egen forelesningsrekke ved Institutt for musikk og teater som var utgangspunktet da han henvendte seg til Unipub forlag med forslag til jazzbok.

Boken er ment som et lite innblikk i alle epokene innenfor jazzen. Det sier seg selv at jeg ikke kunne gå i dybden på alt, men som oversiktsverk skulle den fungere bra, håper forfatteren.

Alle trenger jazz

Som stipendiat ved Teologisk fakultet forsker Opsahl til daglig på teologisk fortolkning av rock. Han har vært involvert i hip hop-forskning, og han underviser studenter i folkemusikk ved Ole Bull-akademiet på Voss.

Opsahl mener musikkstudentene har godt av den obligatoriske jazzundervisningen, selv om de ikke spiller jazz selv.

– Alle er ikke så voldsomt interesserte i jazz i utgangspunktet, men det er få som ikke blir preget av møtet med jazzmusikken, sier Opsahl.

Han understreker at basiskunnskaper om jazz også bør være en selvfølge for de som vil vite noe om kunst og kultur.

– Vi snakker tross alt om en av de viktigste kunstformene fra 1900-tallet, og en musikksjanger som fortsatt er en av Norges viktigste kulturelle eksportartikler, sier Opsahl.

Frekke Unipub

– Vi vil tenke nytt og friskt, og både innholdet, omslagsdesignen og produksjonsformen er en del av dette bildet, sier Rune Rambæk Schjølberg fra Unipub forlag.

En fortelling om jazz produseres etter det såkalte «print-on-demand»-systemet. I utgangspunktet er opplaget lite, men boken kan på kort varsel trykkes på nytt for å imøtekomme eventuell etterspørsel. Ved å produsere på denne måten forsvinner risikoen for å brenne inne med store restopplag, og småfeil kan korrigeres fortløpende.

– Men har dere i Unipub forlag greie på jazz?

– Nei. Det er faktisk ofte et problem at vi ikke har nok spisskompetanse innenfor alle de fagfeltene vi utgir. Vi løser det ved å trekke inn eksterne konsulenter, gjerne venner og bekjente. Alt som kan holde kostnadene nede er bra for et lite forlag som vårt, sier Schjølberg.

Av Kjetil Strømme og Fredrik Arff (foto)

Powered by Labrador CMS