KOMMENDE KOMPONIST: Pia Møller Johansen.

Her kommer jentemusikken

Ved komposisjonsstudiet på Norges musikkhøgskole finnes det ingen kvinnelige professorer, men resultatet fra årets studentopptak er oppsiktsvekkende.

Publisert Sist oppdatert

- Kvinner har et annet ståsted og en annen opplevelse av ting. Det betyr noe at du er kvinne. Synne Skouen, tidligere leder i Komponistforeningen

Komponistyrket har til alle tider vært mannsdominert, og det er generelt en åpenbar mangel på kvinnelige forbilder innen komposisjonsfaget i Norge. Med det i mente er det oppsiktsvekkende at 75 prosent av studentene som ble opptatt til komposisjonsstudiet ved Norges musikkhøgskole (NMH) i år var kvinner.

KVINNELIG KLANG: Komposisjonsstudiet på NMH fylles opp av unge, kvinnelige talenter. Pia Møller Johansen (18) ser fram til å begynne på studiet.

Pia Møller Johansen er en av kvinnene som har fått plass på komposisjonsstudiet til høsten. Hun vil spesialisere seg på å skrive musikk for tv og film. Johansen innrømmer at hun nok har flest mannlige forbilder innenfor faget, men ser ingen store problemer med det.

– Jeg tror personlighet er viktigere enn kjønn når du komponerer, sier hun.

Ingen kvotering

Komponist og professor ved NMH, Bjørn Kruse, synes det er positivt at damene kommer på banen i komposisjonsfaget, og avviser at kjønnskvotering har blitt tatt i bruk.

– Opptakskomiteen fokuserer utelukkende på faglige ferdigheter og uttrykksevne, sier han.

Kruse forklarer den ikke-eksisterende kvinneandelen blant professorene med at det tidligere knapt fantes kvalifiserte kvinnelige søkere, og at dagens mest interessante kvinnelige komponister fortsatt er unge og opptatt med å pleie sine karrierer. Han regner med at de vil bli aktuelle kandidater når det etter hvert blir utlyst nye professorater ved NMH.

Egen stemme

– Jeg er ikke fremmed for å ta i bruk kvotering for å rette opp den skjeve kjønnsbalansen i musikklivet, sier Synne Skouen, en av få profilerte kvinnelige komponister i Norge.

Hun har, i tillegg til sin komponistgjerning, vært leder for Komponistforeningen i Norge, og jubler over årets opptaksresultater. Skouen ønsker seg flere kvinner til komposisjonsfaget og til musikkorganisasjoner generelt.

– Jeg har selv blitt kvotert inn, og opplever det som positivt.

Hun mener det er avgjørende for unge kvinnelige komponistspirer at det finnes kvinnelige forbilder i faget, og er ikke bare opptatt av kjønnsbalanse for statistikkens skyld, men mener kvinner har en egen musikalsk stemme.

– Kvinnelige komponister er mindre opptatt av det voldsomme. Trangen til å fremstå som imponerende er ikke så sterk, sier Skouen.

Hun hevder det kvinnelige uttrykket ofte manifesterer seg i en mer inntrengende musikalsk tale, snarere enn det overdrevent pompøse uttrykket.

– Kvinner har et annet ståsted og en annen opplevelse av ting. Det betyr noe at du er kvinne, sier hun.

Intim framfor macho

Bjørn Kruse er i utgangspunktet skeptisk til påstanden om at kvinner og menn komponerer forskjellig, og mener musikken ikke ser forskjell på kjønn.

– I grunnen er det helt uinteressant om et musikalsk verk er skrevet av en kvinne eller en mann, sier han.

Likevel opplever han etter samtaler med kvinnelige komponister at det sjelden er machouttrykket som fascinerer mest.

– Ofte er de mer oppmerksomme på detaljer, og har et intimt forhold til lyden. De har en sterk tilstedeværelse i klangen, i stedet for et mer distansert uttrykk, sier Kruse.

Samtidig påpeker han at disse kvalitetene også finnes hos mange mannlige komponister.

Johansen bekymrer seg på sin side lite over å gå inn i et mannsdominert miljø til høsten. Hun fokuserer på å utvikle seg selv som kunstner.

– Det viktigste er at det finnes et kunstnerisk mangfold, slik at man kan lære av hverandre.

Powered by Labrador CMS