
– Historieløs Afrika-kampanje
Leopardmønster, Øvre Volta og Dr. Livingstone er leksen studenter skal lære om Afrika under Samskipnadens Afrika-uke. – Som hentet fra en barnebok fra 1950-tallet, mener afrikakjenner.
«Afrika har et helt unikt dyreliv. På savannene og steppene streifer horder av grøntspisende klovdyr som antiloper, zebra og bøffel. Hakk i hel finner vi rovdyr som løver, geparder og leoparder.»
Slik presenteres Afrika i en kampanje Studentkantinene forrige uke arrangerte for å lære studenter mer om kontinentet – og for å øke salget av afrikansk mat. I kampanjen er ikke en eneste afrikaner nevnt. Det er derimot skotske Dr. Livingstone, britiske Cecil Rhodes og den amerikanske journalisten Henry Morton Stanley.
– All historie er redusert til å omhandle europeere, sier Joakim Botten.
Han skriver hovedfagsoppgave om norske reiseskildringer fra Afrika, har redigert siste årbok for Fellesrådet for Afrika og er redaktør for siste utgave av idehistorietidsskriftet Arr, som omhandler det eksotiske.
«Det frie Afrika ble først til etter Andre verdenskrig, i en tid da afrikanske nasjonale strømninger var sterke, samtidig som kolonimaktene var svake», heter det i kampanjen.
– Med andre ord er det vestens svakhet som gjorde det mulig for Afrika å bli fritt. Ingen afrikanske aktører er nevnt, sier Joakim Botten.
Stryk i geografi
På kartet over Afrika er Eritrea og Vest-Sahara utelatt. Man har også utelatt at Øvre Volta i dag heter Burkina Faso og at Tunis er hovedstaden i Tunisia – ikke et eget land.
– De må ha brukt et gammelt oppslagsverk eller et svensk kart. Landene et ikke oppdaterte og flere land som ikke eksisterer i dag er tatt med, sier Botten.
Han mener kampanjen understreker sterotypier som mange unge afrikanere i Norge prøver å bli kvitt.
– Afrika er mer enn dette. Dyr er ikke det første man ser når man
kommer dit, og Afrika har sin egen historie, sier Joakim Botten.
Økte omsetningen
– Jeg har ikke lest dette så nøye, sier direktør i SiO- kantinene Hans- Juul Mikkelsen når Universitas viser ham kampanjen.
– Denne ble vel ikke lagt ut på bordene? spør Mikkelsen.
– Hvem har laget kampanjen?
– Det er en av våre leverandører, sier direktøren, som ikke vil navngi de som står bak kampanjen.
– Dersom ting er blitt feil, så beklager jeg det, sier Mikkelsen.
Svensk kampanje
Universitas fant imidlertid ut at det er Bestfoods Nordic ved Anne Hammerstrøm som er ansvarlige for kampanjen.
– Det er vårt søsterfirma i Sverige som har laget teksten, så jeg har ikke satt med så godt inn i det, sier Hammerstrøm.
Hun forteller at da hun la ut bordløperne med informasjon på Frederikke, var det en afrikaner som syntes at det var veldig bra at man satte fokus på Afrika.
– Jeg er ingen afrikaekspert, men jeg tror det er kun i et universitetsmiljø man vil få en slik reaksjon, sier Hammerstrøm, som understreker at firmaet i fremtiden vil være mer kritiske til innholdet i sine kampanjer.
Kunnskapsløse
– Eksemplet fra Frederikke et bare ett eksempel på hvordan vi hele tiden iscenesetter det fremmede ved å presentere det som eksotisk. Resultatet er at det fremmede fremstår ansiktsløst og historieløst, mens vi i vårt begjær for det eksotiske er kunnskapsløse, sier afrikakjenner Joakim Botten.
– Jeg har ikke noe problem med å se at dette ikke er stoff som egner seg på universitetsnivå, sier kantinedirektør Mikkelsen etter å ha studert afrikafremstillingen litt grundigere.
–
Er det flaut?
– Nei, jeg setter pris på tilbakemeldingen. Jeg vil gjerne invitere Botten til å skrive teksten dersom vi skal ha en ny slik kampanje, sier Mikkelsen.