MESTER SØKER MASTER: Prisen for Årets Internasjonale Jazztalent (under 30 år) innebærer at Kjetil Møster sendes ut for å spille på seks av Europas største jazzfestivaler i sommer.

Internasjonalt talent søker NMH

Kjetil Møster er Årets Internasjonale Jazztalent. I forrige uke prøvespilte han til masterstudiet i utøving ved Norges musikkhøgskole.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har en god følelse.

Den begavede bergenseren har akkurat kommet ut fra 3. og siste runde i opptaksprøvene til masterstudier ved Norges musikkhøgskole (NMH). Det er langt fra fire tause jurymedlemmer i et klamt og lydtett rom på Musikkhøgskolen til det elleville publikummet på en konferanse i New York i høst, der Møster mottok æresbevisningen fra International Jazz Festivals Organization og International Association For Jazz Education. Men å gå fra den prestisjetunge jazzlinja ved NTNU via Europa til Musikkhøgskolen på Majorstua er tydeligvis ingen omvei for mesteren.

– Alle musikere står i fare for å bli sugd inn i et spor, en spesiell måte å jobbe på, en fast krets med musikere man spiller mye med. Da er det viktig å alltid se etter nye måter man kan komme videre på. En master i utøving ved NMH tilbyr en slik mulighet fordi det gir tid og rom til å tenke og spille. I tillegg får man ressurser til å hente inn spennende lærekrefter, sier han.

Hybrid

Hvis alt går etter planen, er det tilbake på skolebenken ved semesterstart for den allsidige saksofonisten, som har vært yrkesaktiv musiker i årene etter studiene ved NTNU. Kjetil Møster spiller i flerfoldige jazz- og friimpro-konstellasjoner, men også med Bertine Zetlitz og i King Midas. Ikke så rart kanskje, for startskuddet på hans musikalske karriere var som el-bassist i et hardrockband.

– Jeg trives med å spille både jazz og andre musikkformer. Men jeg kunne ikke bare spilt rock eller frijazz, sier han.

Søkt før

Høy popularitet til tross – han ser ingen garanti for at han kommer inn på masterstudiet i utøving, der søkere primært tas opp som ensembler.

– Slike ting kan man aldri vite. Det er jo synd hvis det ikke skulle gå, men da får jeg prøve igjen til neste år, sier han.

Istedenfor æresrunde kan han risikere en ny runde foran juryen. Det blir i så fall nummer fire.

– I 2003 søkte jeg og saksofonist Eirik Hegdal som duo. I 2004 søkte jeg med bassist Per Zanussi. De to andre kom inn, men ikke jeg, ler Møster.

Kanskje er det derfor det nydøpte jazztalentet søker alene denne gangen.

Powered by Labrador CMS