
Krimmusikal med åpent utfall
Musikalen «Mysteriet om Edwin Drood» er ikke ferdigskrevet når ensemblet Fuglane inviterer til urfremføring.


– Vi valgte å sette opp Edwin Drood fordi stykket aldri har blitt vist i Norge før, sier Ingrid Bjørkholt Johnsen, som kommer vandrende rett fra 1890-tallet, i langt skjørt og bluse med blonder.
Hun er med i produksjonsavdelingen til stykket, i tillegg til å ha en statistrolle.
– Men det har også medført en del ekstra arbeid.
Det er nemlig Fuglane selv som har oversatt det originale manuset til norsk, i tillegg til å lage egne kostymer og kulisser.
– Det har vært en ganske hektisk periode med mange våkenetter i det siste, sier hun.
Innviklet handling
Stykket er en metamusikal; det handler om et teaterensemble som skal sette opp en forestilling. Dermed spiller alle skuespillerne to roller; både som skuespillere fra nåtiden, og som deres karakterer i et stykke fra sent 1800-tall.
– Det er ganske innviklet. I tillegg er slutten åpen, slik at publikum er med og bestemmer hvordan det skal ende, sier Bjørkholt Johnsen, og forteller at dette også har medført en utfordring.
Skuespillerne har nemlig måttet øve på alle de alternative sluttene, både med replikker og sangnumre. Produksjonsassistent og statist Randi Ringstad er enig i at det har vært nok å gjøre.
– Det krever mye øving å sette opp noe så stort, men så er det også veldig spennende.
Intriger og svart humor
Handlingen i stykket er lagt til et britisk bygdesamfunn. Når Edwin Drood, en av bygdas innbyggere, forsvinner sporløst, begynner intrigene.
– Det er et veldig britisk stykke, med masse svart humor, sier Bjørkholt Johnsen.
– Hvordan er nervene før premieren?
– Jeg gleder meg masse, men er også litt stresset. Vi er ikke helt ferdig med kulissene, og har ennå ikke hatt en full gjennomkjøring med orkester.
Likevel tror hun det vil gå bra.
– Det beste med dette er jo å få stå på scenen.