
TRIVES
Kvalitetsreformen en gullgruve
Studentenes økte bruk av campus som følge av kvalitetsreformen gir gode dager for Studentsamskipnaden i Oslo.
2004 har vært et godt år for Studentsamskipnaden i Oslo (SiO).
Resultatet før skatt økte fra 14,5 millioner kroner i 2003 til 26,2
millioner i 2004. SiO har også økt driftsinntektene med 42 millioner
kroner, fra i overkant av 621 millioner kroner i 2003, til i nesten 663
millioner kroner i 2004. Styreleder i SiO, Christoffer Wiig, mener
økningen kan settes i direkte sammenheng med kvalitetsreformen.
– Vi ser særlig at studentene bruker mer tid på campus og antar at det er dette som viser seg i kafeenes økte omsetning på 2,8 millioner som tilsvarer en økning på 3,4 prosent fra 2003, sier Wiig.
Lisbeth Dyrberg, direktør i SiO, understreker at SiOs verdiskapning først og fremst ligger i studentvelferd – ikke i finansiell kapital.
– SiO er tilfreds med resultatet for 2004, og opplever at det ligger godt innenfor kravene til sunn økonomi og forventningene om at SiO ikke skal tjene penger som sådan, forteller Dyrberg.
Kommende utfordringer
– Endrede politiske rammebetingelser som følge av en ny universitets- og høgskolelov kan føre til endringer i offentlige tilskudd som boligbygging og økt konkurranse fra kommersielle aktører. Boligsituasjonen i Oslo fremover kan bli vrien ettersom vi regner med større studentantall ved våre læresteder, fortsetter Dyrberg.
Rolf Gunnar Strand, høgskolelektor ved BI kommenterer SiOs resultatregnskap for 2004.
– Jeg har sett gjennom regnskapet og vurdert tallmaterialet i forhold til
vanlige kriterier for lønnsomhet, likviditet, finansiering og soliditet. Lønnsomheten synes ikke å være spesielt god. Det ser likevel greit ut gitt den type bedrift det her dreier seg om.
SiOs organisasjonsundersøkelse fra 2004 viser at
trivselen
generelt er svært høy og i år scorer velferdsdivisjonen høyest av alle. Ansatte i Eilert Sundts Barnehage, (f.v.) Lene Johansen, Elise Johansen og Thomas Ferger, sier seg enige i resultatene fra SiOs organisasjonsundersøkelse, som viser at det er høy motivasjon og arbeidsglede i virksomheten.
– Her kan alle si hva de vil og vite at de blir hørt på, forteller Lene Johansen.
Thomas Ferger har jobbet i barnehagen i åtte år. Han mener mange utfordringer og lærdom er årsaken til at han har blitt så lenge.