(Foto: NRK)

Kirsten Giftekniv

HVEM: Ingvild Bryn STUDERTE: Statsvitenskap NÅR: 1985-1986 AKTUELL MED: Ledet valgnattsendingen på NRK.

– Mitt møte med Blindern var ikke skremmende i det hele tatt. Du hører ofte historier om hvor liten folk følte seg i møte med universitetet, men for meg var det helt motsatt. Jeg hadde det kjempebra og stortrivdes fra første sekund, forteller Ingvild Bryn.

Hun kunne gjerne tenkt seg å studere flere år på statsvitenskap og angrer fremdeles på at hun ikke studerte lengre, men tiden strakk bare ikke til. Nå har hun bosatt seg bare et steinkast unna Blindern og NRK-huset. Hun kan fortelle at hun av og til går innom Akademika for å mimre og se hva som rører seg på området.

– Da jeg studerte statsvitenskap hadde jeg 80 prosent stilling i NRK Dagsnytt med morgen- og kveldsvakter. Dette førte til at jeg ikke fikk engasjert meg så mye i studentmiljøet som jeg ville, og jeg fikk nok ikke vært med på alle festene og arrangementene på den tiden. Likevel rakk jeg å få mange bekjente og noen få gode venner det året jeg gikk der, venner som jeg fremdeles har den dag i dag.

Bryn fant seg kjæreste da hun studerte journalistikk i Volda og de delte leilighet sammen mens hun studerte i Oslo. Selv om hun hadde kjæreste fant hun også tid til å være Kirsten Giftekniv. Med Bryns gode hjelp fant to studievenner av henne tonen.

– En venninne av meg på statsvitenskap hadde et godt øye til en medstudent, men turte ikke å gå bort til ham. Jeg tok saken i egne hender, og sørget for at de kom i kontakt med hverandre. De er nå lykkelig gift og har to barn, så den ene gangen jeg tok på meg denne rollen synes jeg at jeg klarte jeg meg veldig bra.

En annen hendelse Bryn husker godt var en gang hun var oppe til muntlig eksamen. Da fikk hun vite i ettertid at en av sensorene hadde fortalt utenforstående om hennes innsats på eksamen. Det minnes hun som en ubehagelig opplevelse.

– Men jeg tok det opp med han i ettertid, og det er ikke noe jeg tenker på i dag. Likevel synes jeg at det var uprofesjonelt, forteller hun.

Bryn vokste opp på Voss med foreldre som var meget interessert i alt som beveget seg rundt om i verden, så mye av nyhetsinteressen har hun fått derfra. Hun startet også å jobbe i lokalavisen like etter gymnaset, så hun kom raskt i gang med relevant arbeid. Hun mener at studier er viktig å ha i bagasjen når man skal jobbe som journalist, og sier det er bra at så mange unge i dag velger å ta høyere utdanning.

– Jeg lærte veldig mye mens jeg gikk på Blindern. Jeg fikk et godt innblikk i norsk og internasjonal politikk og sitter igjen med mye grunnleggende kunnskap som har hjulpet meg i ettertid. Det er godt å ha journalister som kan løpe etter brannbilen, men når alt kommer til alt er det viktig å ha en god ballast i bunn. Dette får man i stor grad gjennom studiene.

Bryn oppfordrer alle til å studere, fordi hun selv har sett hvor stor verdi det har.

– Det er først når du studerer at du blir klar over hvor mye du faktisk ikke vet, og hvor mye du har å lære.