PROFESSOR VED UIO: Mandag arrangeres minnestund for ansatte og pårørende.

– Fullstendig sjokk å få nyheten

Arrangerer minnestund mandag.

Onsdag kveld ble det kjent at en profilert professor ved Universitetet i Oslo var funnet død sammen med sin kone under tilsynelatende tragiske omstendigheter i deres leilighet Uranienborg. Professoren var instituttleder ved universitetet inntil for et par år siden, og var kjent som en fremtredende forsker innen sitt fagfelt.

Den nye lederen ved instituttet sier at nyheten om dødsfallet kom brått på.

– Det var et fullstendig sjokk å få nyheten om dødsfallet. Han har vært instituttleder her i seks år før jeg tok over, og de fleste av oss som jobber ved instituttet kjenner ham godt. Han har betydd utrolig mye for oss alle sammen både som kollega og venn, sier vedkommende til Universitas.no.

Minnestund på mandag

Instituttlederen sier at de ansatte nå bruker tid på å snakke om, og bearbeide det som har skjedd. Det ble i går holdt en spontan minnestund for de ansatte ved instituttet. Mandag blir det en offisiell minnestund hvor også de nærmeste pårørende vil være til stede.

– Det blir en minnestund på mandag mellom klokken 12 og 13 for de nærmeste pårørende og nære kolleger. Jeg har selv sendt ut innbydelse til alle ansatte ved vårt institutt, i tillegg til at ansatte ved andre institutter ved fakultetet også blir informert om minnestunden, slik at de som kjente ham kan komme.

Instituttlederen tror ikke det vil være behov for noen ytterligere oppfølging blant de ansatte i form av psykolog eller lignende.

– Vi har ikke vurdert det slik at det er nødvendig med oppfølging fra psykolog, men vi har et så åpent forhold her på instituttet at de ansatte vet at de kan komme til meg dersom det skulle være behov for ekstraordinær oppfølging.

Var veileder for masterstudent

Den avdøde professoren har den siste tiden fungert som veileder for en masterstudent ved instituttet. Studenten vil nå få tildelt en ny veileder innen samme fagfelt, men forholdet mellom professoren og studenten skal ikke ha vært så nært at det skal være behov for noen ytterligere oppfølging.

I tillegg har professoren hatt noe undervisning, men dette skal være så lite at det ikke vil få noen store følger for organisering av undervisning til høsten.

– Vanlige studenter vil ikke bli lidende av dette, sier den nåværende instituttlederen.

Vil ikke lese om dødsfallet

Instituttlederen er selv sterkt berørt av nyhetene om kollegaen og omstendighetene rundt dødsfallet som har vært gjenstand for stor oppmerksomhet fra landets største medier de siste par dagene.

– Jeg synes selv at det som har skjedd er så forferdelig at jeg prøver å lese minst mulig om det. I forbindelse med henvendelsene jeg får fra media ønsker jeg ikke å snakke om noe annet enn hvordan han var som person og kollega. Hva han betydd for oss, faget og instituttet vil vi at omverden så skal få vite og det foreteller vi gjerne om til pressen, sier instituttlederen.

Professorens familie ytret gjennom politiet i går ønske om at han ikke skulle bli identifisert ved navn. Selv om flere medier i løpet av kvelden i går og dagen i dag har offentliggjort navnet på professoren bekrefter politiet overfor Universitas.no at familiens ønske om at han ikke identifiseres fremdeles står ved lag.