Fikk øresopp av radioaktivitet

HVEM: Ludvig Løkholm Lewin STUDERTE: Forberedende ved Universitetet i Oslo, Samfunnsgeografi ved NTNU

NÅR: 2001-2006 AKTUELL MED: Programleder i NRK-serien Skaperverket

– Egentlig ville jeg jobbe med å forvalte kystsoner. Jeg ville bli arealforvalter i en eller annen kommune. Jeg trodde at oppdrettsnæringen kom til å ha stor vekst, og at man kom til å drive med oppdrett av alt mulig rart i framtiden, som snegler. Jeg er glad for at jeg hoppet av den planen der, sier Ludvig Løkholm Lewin.

Det er kanskje ikke så rart. I dag jobber Lewin med radiodokumentarer for P3, og er aktuell som programleder i TV-programmet Skaperverket, som sendes på NRK. Han er i perlehumør mens han geleider oss gjennom en uforståelig komplisert labyrint av ganger, heiser og broer på NRK Marienlyst. Når han skal beskrive sitt studieløp deler han det inn i tre faser.

– Det første året var jeg veldig flittig og fikk gode karakterer. Så var det år nummer to, da var jeg en middels student som jobbet en del ved siden av, i NRK. Det siste året jobbet jeg veldig mye, studerte veldig lite og fikk ræva karakterer, sier han.

Studentlivet i Trondheim ble en stor opptur, minnes Lewin. Han beskriver starten på studiene som en lang runde med sammenhengende festing. I denne perioden meldte han seg inn i en rekke studentorganisasjoner, én av disse var Studentradioen i Trondheim.

– Det vil jeg si er det smarteste jeg noen gang har gjort. Hvis jeg kikker på vennene mine nå, så er brorparten fra studentradioen. Det var den kuleste tiden i mitt liv. Jeg fikk jobbe med noe jeg syntes var gøy, uten at det var noe press. Det er synd å si det, men det er jo nesten ingen som hører på, ler han.

Det ble ofte lange kvelder på studentradioen. I det han selv omtaler som et av sine beste minner fra den tiden, gikk det på helsa løs.

– Vi satt og drakk gløgg og whisky i tre dager og netter i strekk.

– Jeg og en som heter Jørgen skulle lage en radiodokumentar. Vi satt og drakk gløgg og whisky i tre dager og netter i strekk. Jeg fikk, og dette er ikke kødd, sopp i øra fordi jeg hadde sittet så lenge med headsettet på. Det var så mye fukt, så dårlig miljø inni de klokkene, at jeg måtte til legen for å få medisin mot øresoppen!

I studentradioen jobbet Lewin blant annet med programmet Kommunefokus, som var et ironisk humorprogram om kommunen. Et av programmene handlet om renseanlegg. De ville se på kommunen som en kropp, der renseanlegget skulle representere avføringssystemet.

– Vi startet med å skylle ned et bind som vi skrev en melding på. Så beina vi ned på renseanlegget og prøvde å finne det igjen. Det endte opp med en lang oppdagelsesferd i alt det som folk skyller ned. Og jeg kan fortelle deg at der er enormt mye som er overraskende.

– Som?

– Vi fant mye leker. Vi fant sexleketøy. Moderne renseanlegg er ganske fascinerende.

– Hva var det rareste dere fant?

– Vi fant en redningsvest, husker jeg.

– Det er rart.

– Det er veldig rart.