Klatret til topps

Publisert

– Jeg er nok en skikkelig juksestudent, sier nyvalgt leder i Natur og ungdom Elin Lerum Boasson.

22-åringen medgir at hun har basert studiene sine på gode kollokvier og skippertak rett før eksamen. Erfaringene hun har fått i Natur og ungdom har vært relevante i forhold til fagene hun har valgt. Så langt har hun mellomfag i både statsvitenskap og by- og befolkningsgeografi.

– Når du har vært mye på Stortinget trenger du ikke pugge komitéstrukturer og hvordan Stortinget er oppbygd, sier Lerum Boasson.

Og her snakker en som har gått grundig til verks. En ting er å være vel bevandret i maktens korridorer, noe annet er å klatre på maktens tak og fasader. Som hun faktisk gjorde når hun var med på å henge opp Natur og ungdoms antigasskraftverks-banner på stortingsfasaden.

Her slo hun altså effektivt sammen studier og jobb. Dessuten er klatring en av hennes favorittfritidsaktiviteter.

– Natur og ungdom forsøker å være litt originale når vi velger aksjonsformer, sier den nyvalgte lederen. Og her kan vi minne om at Lerum Boasson sto i fremste rekke når «Piker mot Jens» iført tettsittende topper hadde sin første aksjon.

– Er du så miljøbevisst at du bare tar kalde dusjer, kjøper ubleket matpapir, resirkulerer et cetera?

– Vel ... jeg har ikke bil. Jeg sykler eller går. Men Natur og ungdom tar ikke sikte på at alle skal være idealister. Vi ønsker å øve et politisk press slik at vi får et samfunn hvor det er lettere å velge miljøvennlig.

Elin Lerum Boasson har vært medlem i Natur og ungdom i ti år, og var blant annet nestleder i to år før hun ble valgt til leder.

Hva gjør du etter ledergjerningen?

– Da blir det hovedfag i statsvitenskap. Jeg skal være sløv heltidsstudent og sitte på Proffen og drikke øl.

Navn: Elin Lerum Boasson

Stilling: Leder i Natur og ungdom og student