
Studentblogger i promoteringens navn
Blogging fungerer som markedsføringsstategi og promotering av enkeltfag. Universiteter og høyskoler tar stadig i bruk nye metoder.




BLOGGING: – Dette er et kjempegodt tilbud for andre studenter. I januar hadde jeg ikke peiling på at AHO eksisterte. Da jeg etter hvert fant det ut, visste jeg i alle fall ikke hvordan det var å studerer der. Nå kan interesserte lese om hvordan studiehverdagen vår faktisk er, sier industridesign-student Linn-Hege Øverstad.
I høst fikk hun og arkitekturstudent Helle Bendixen tilbud fra skolen om å blogge om studiehverdagen ved Arkitekthøgskolen i Oslo (AHO).
Informasjonsmedarbeider ved AHO, Solveig Rødland forteller at de nyopprettede bloggene er et informasjonstilbud for kommende studenter, og legger ikke skjul på at bloggen kan ha en promoterende effekt.
– På nettsidene våre gis det lite informasjon om hvordan studiene egentlig arter seg. Her kan man få informasjon fra studentenes side, sier hun.
– Studentstemmen viktigst
AHO er ikke de eneste som tar i bruk studentblogger i promoteringsarbeidet. På Høgskolen i Oslo eksisterer det samme tilbudet, blant annet for journalistutdanningen. Den ledende aktøren er likevel Universitetet i Bergen (UiB), som har engasjert flere studenter fra ulike fagmiljøer til å blogge om studiehverdagen sin.
– Studentstemmen er den viktigste i promoteringsarbeidet for universitetet. Vi bruker studenter på blant annet utdanningsmesser og skolebesøk. Hvorfor ikke også på internett? Slik får vi uttrykt mer utdypende det vi ikke får presentert godt nok i brosjyrer og lignende, sier Hans Petter Isaksen, ved seksjon for informasjonstjenester ved UiB.
– Ser dere noen resultater?
– Nei, det er litt vanskelig å måle dette. Men vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra studenter og andre som leser bloggene.
Gode tilbakemeldinger er også gjennomgående ved AHO.
– Det er stor aktivitet på bloggen. Mange som kunne tenke seg å søke på studier ved AHO har mange ting de lurer på, men igjennom studiestedet får man mest svar på spørsmål som er relatert til selve opptaket og fagemner, sier Øverstad.
Fagkritisk blogging
Stipendiat ved Institutt for medier og kommunikasjon, Marika Lüders, forsker på blogging. Hun understreker at det nettopp er aktiviteten som forutsetter om en blogg er vellykket eller ikke.
– Så lenge bloggen er synlig og det er stor aktivitet i form av oppdateringer og innlegg fra lesere, er den vellykket, sier hun.
Lüders stiller seg positiv til hvordan utdanningsinstitusjoner tar i bruk blogger. Hun mener det mest interessante vil være om bloggene kan drive en form for fagkritikk, men at dette vil kunne være en risiko for skolene. Men hun tviler samtidig på at det vil skje i noen særlig grad.
– Så lenge det er skolene som oppretter disse bloggene, vil det nok være de fagene der studentene gjennomgående er fornøyd med studiesituasjonen som vil bli representert, sier Lüders.
– Ingen føringer
Hans Petter Isaksen ved UiB, forteller at studentene står fritt til å skrive hva de vil, så lenge det er studierelatert.
– Vi betaler studentene som blogger ved UiB, men vi setter ingen føringer på hva de skal skrive. Det mest interessante er når det oppstår debatter på bloggene. Tidligere i høst var et en lengre debatt om studieordningen i Bergen og Oslo. Dette er ting som skjer helt av seg selv, sier han.
– Du mener studentbloggene har kommet for å bli?
– Jeg kan ikke si hvor lenge dette vil vare, men det interaktive aspektet er kommet for å bli. På hvilken måte vi benytter oss av de mulighetene som ligger der, får tiden vise.
– Bryter etiske retningslinjer
Førsteamanuensis ved seksjon for humanistisk informatikk ved Universitetet i Bergen, Jill Walker Rettberg, mener det følger visse etiske retningslinjer når man tar i bruk markedsføring i sosiale nettverk som blogging.
– Jeg mener bloggen til AHO er noe på kanten. Det er mistenkelig at det ikke oppgis i bloggen at den er skrevet på oppdrag fra AHO, sier hun.
Rettberg forteller videre at bloggen er lagt til Google-eide blogspot, og kan derfor fremstå som en privat blogg. Bloggen fremstår dermed som skjult markedsføring fra AHOs side, ifølge Rettberg.
– Dermed bryter sannsynligvis AHO Word of Mouth Marketing Associations etiske retningslinjer som er satt opp for redelig blogging, sier hun.
Rødland ved AHO sier hun ikke kjenner til det etiske retningslinjene, men mener likevel ikke de rammer AHO.
– Det er litt feil. Studentene er ikke ansatt av AHO. De gjør dette på frivillig basis – uten betaling. Bloggen ligger utenfor vårt system. De skriver hva som helst. Vi setter ingen retningslinjer for hva som skal stå der. Tittelen på bloggen «Livet i første klasse» gir i tillegg en klar indikasjon på hva den handler om, sier Rødland.