student.medvind

Over 5000 nye brukere på to måneder gir student.no fornyet tro på seg selv, og kritikerene ser med litt mildere øyne på prosjektet.

Publisert

@fakta: Nettstedet student.no skulle starte ved studiestart høsten 2001.

På grunn av store tekniske vanskeligheter, ble nettstedet utsatt inntil videre.

Alle landets studentskipnader gikk inn med aksjekapital til nettstedet.

Etterhvert trakk 14 samskipnader seg fra prosjektet og samskipnaden i Oslo måtte alene inn med 6,8 millioner kroner.

Til sammen brukte student.no 16 millioner uten at sponsormidler kom inn.

Våren 2002 ble de faste ansatte sparket og nettstedet driftes nå av allerede ansatte informasjonskonsulenter innad i Samskipnadene.

Støtter student.no

Studentparlamentet reagerte i vår kraftig på pengebruken i selskapet, men mente en skulle prøve å holde liv i det på grunn av de høye investeringene. – Så lenge student.no sin boligformidling blir en nyttig tjeneste og prosjektet ikke vil koste mer for SiO støtter vi nå opp om prosjektet, sier velferdsansvarlig Michael Brøndbo i dag.

– Til tross for en overdrevet informasjonsrik åpningsside, er totalinntrykket at dette er en portal med vesentlige forbedringer fra forrige versjon, sier Christian Jahr i Computerworld.

Han ga student.no strykkarakter da sidene ble lansert i fjor høst, men er nå mer positiv, forutsatt at det blir ryddet opp på forsiden og at sidene holdes oppdatert.

– Egen nyhetsside med student-nytt er kanskje krevende å følge opp, men gir stor leserglede for studentene, mener Jahr.

Tvilende

– Dette fortoner seg som en alvorlig feilinvestering, sa sosiolog og internettforsker Ingar Roggen da Universitas rullet opp hvilket pengesluk student.no var blitt for samskipnadene i Norge.

Nå mener Roggen at prosjektet er inne på et nytt spor som virker lovende.

– Dette gir et mye bedre førsteinntrykk. Et godt konsept som gir masse vesentlig informasjon, sier Roggen, som understreker at han fortsatt setter spørsmålstegn ved inntjeningsmulighetene til prosjektet.

– Studentene er vel neppe interessert i å betale for dette foreløpig. Dessuten så må en nok være sikker på at dette er et tilbud studenter virkelig ønsker før en bruker mer ressurser på det, sier Roggen.

Boligsuksess

– Jeg kan betrygge alle tvilere: Boligtorget til student.no er en suksess. Vi har eksempel på at studenter har fått bolig to timer etter at de la inn sin annonse, sier daglig leder for prosjektet, Eirikur Ingolfsson, som er fornøyd med den positive tilbakemeldingen.

– Vi takker og bukker for ros angående de nye sidene, og kan med sikkerhet si at vi ikke kommer til å bruke mye penger på videreutvikle sidene mer. Nå skal vi gi stabilitet til brukerne, sier Ingolfsson.

Student.no har hatt en økning fra 3000 til 8000 brukere fra juni og frem til i dag.

Powered by Labrador CMS