
Inn i Tsjekhovs verden
Studenter ved Kunsthøgskolen i Oslo er både regissører og skuespillere når utdrag fra mester Tsjekhov settes opp. – Drit vanskelig materiale, mener Espen Klouman Høiner.
- Tsjekhov må ha vært en stor menneskekjenner. Registudent Kristina Kjeldsberg
På torsdag er det premiere på tre utdrag fra Anton Tsjekhovs stykker Frieri, Onkel Vanja og Ivanov på fakultetet for scenekunst ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).
– Det ligger så mye i Tsjekhovs tekster. Han får fram en tomhet og maktesløshet hos menneskene som er lett å overføre i til dagens samfunn, forklarer skuespillerstudent Espen Klouman Høiner.
Gjennom en åtte uker lang prøvetid har skuespillerstudentene fra andre klasse blitt drillet av fjerdeårs registudenter.
– Vi har lekt mye med teksten og improvisert masse rundt de enkelte scenene. Samarbeidet med regi har fungert godt, forteller Høiner, kjent for mange fra filmene Reprise og Switch.
Han spiller doktoren i Onkel Vanja, og legger ikke skjul på at det er kompliserte greier han driver med.
– Det er drit vanskelig materiale, men jeg tror vi skal komme i mål til premieren, avslutter han før han går for å ta en kommentarrunde med regissøren og de andre skuespillerne.
Registudentene fikk tildelt de forskjellige utdragene fra Tsjekhovs stykker. Registudent Kristina Kjeldsberg har regi på Onkel Vanja og er fornøyd med teksten hun har fordypet seg i.
– Tsjekhov skriver veldig, veldig godt. Selv om det er over hundre år siden han skrev stykkene, er det fortsatt en aktuell tematikk. Tsjekhov må ha vært en stor menneskekjenner, sier Kjeldsberg.
Selv om hun er godt fornøyd med stykket, legger ikke Kjeldsberg skjul på at hun ser frem til å sette opp hele stykker, ikke bare utdrag.
– Det blir litt «back to basic» å sette opp utdrag av Onkel Vanja, men vi må uansett finne ut hvilken verden Tsjekhov har skapt. Og det er alltid spennende å få være med å oppleve de menneskelige dilemmaer som finnes i Tsjekhovs verden.