FRONTER FRIHETEN: Leder i Studentparlamentet Ingrid Stranger–Thorsen mener at obligatorisk undervisning tar friheten fra studentene.

– Uakseptabelt med obligatorisk fremmøte

Enkelte emner ved UiO krever opptil 80 prosent oppmøteplikt til undervisningen. Leder i Studentparlamentet raser.

Studerer du litteraturvitenskap, samfunnsgeografi eller sosiologi holder det ikke at du leverer obligatoriske oppgaver. På flere emner kreves det nå at du møter til undervisningen.

– Dette er kjempeproblematisk. Programmene har funnet på dette selv, det har ikke vært oppe til vurdering fra sentralt hold, sier leder for Studentparlamentet Ingrid Stranger-Thorsen, som mener at studentene blir fratatt friheten når de blir tvunget til å møte opp til undervisningen.

Vil hjelpe studentene

– Grunnen til at vi har obligatorisk fremmøte, er at kursopplegget er sårbart og ikke fungerer hvis studenter ikke møter opp, sier Anne Birgitte Rønning.

Hun underviser i ex.fac. på program for litteraturstudier, hvor en del av eksamen går ut på å levere en gruppeoppgave. Studentene blir ikke bare ansvarlig for egen læring, men også for andres. Rønning synes derfor det er selvsagt at oppmøtet må være obligatorisk.

– Vi ønsker å hjelpe studentene til å finne seg til rette på universitetet, og tror gruppeundervisning er en god måte å gjøre det på. Dette er vår måte å tenke hvordan vi kan leve opp til kvalitetsreformen, sier Rønning.

Stranger-Thorsen mener at Rønning snur problemstillingen på hodet.

– Reformen skal gi så bra kvalitet at en oppmøteprosent skal være uvesentlig. Noe av poenget med reformen er jo at studentene selv skal ha lyst til å følge undervisningen, fastslår hun.

– Tror du studentene lærer bedre ved å møte opp til undervisning?

– Det tror jeg er veldig individuelt. Men det skal være opp til studentene selv om de vil tilegne seg kunnskap gjennom undervisning eller på lesesalen, sier Stranger-Thorsen.

Gir enhetene fullmakt

Studiedirektør Toril Johanson mener at det er enhetene selv som må bestemme reglene for deltakelse i undervisningen.

– Det må være mulig å kreve at studentene møter opp til undervisningen der de forutsettes å delta aktivt, og hvor det er nødvendig med tilbakemeldinger mellom lærer og student. Hvis det er mer forelesningspreg på undervisningen, bør det ikke være obligatorisk oppmøte, sier Johanson.

Stranger-Thorsen mener det er veldig problematisk at enhetene selv skal bestemme reglene for deltakelsen.

– Dette rokker ved Universitetets idealer. Det er ikke kvalitetsreformen i seg selv som gjør Universitetet til en høgskole, det er regler som dette, sier Stanger-Thorsen oppgitt.

Marte Dal er mastergradstudent i litteraturvitenskap, og har to obligatoriske emner som en del av studiet. Hun synes det er greit at en del av undervisningen er obligatorisk.

– Det er ikke noe problem for meg å møte opp til undervisningen. Men jeg ser at det er vanskelig for noen studenter med deltidsjobb, sier Dal.

Powered by Labrador CMS