Universitetet som kinoreklame
1,7 av Universitetets 5 millioner reklamekroner blir nå brukt på en kinoreklame.
Universitetetsledelsen ble i høst kritisert for å bruke reklameguruer og kommersielle begreper i markedsføringen av Universitetet i Oslo (UiO). JBR McCann fikk 5 millioner kroner for å markedsføre UiO. Nå har de engasjert den prisbelønte kortfilmregissøren Joachim Trier til å lage en reklamefilm om studietilbudet. Ulrikke Døvingen, kjent fra såpeseriene Venner og Fiender og Hotel Cæsar, spiller hovedrollen.
Enige om budskap
– Vi er trygge på at vi har en idé som kan fungere godt for UiO, sier Kristin Flagestad som er Universitetets konsulent i JBR McCann.
Reklamefilmen som nå er under produksjon har blitt presentert i verbal form for både studenter og elever ved videregående skole, og det har kommet positive tilbakemeldinger fra begge grupper.
– Det er viktig at både målgruppen og de som allerede studerer ved Universitetet kan stå bak budskapet, sier Flagestad.
Ann Elin Brattebø Andersen er koordinator for studieinformasjon ved Universitetet. Hun forteller at UiO ikke har hatt råd til å reklamere på kino tidligere, men at de nå har fått penger for å markedsføre de nye studieprogrammene.
– Skal man først bruke dette mediet må man gå ut så man blir lagt merke til, og derfor opp i et visst beløp. På bekostning av dette har vi blant annet måttet velge bort å reklamere i aviser, sier hun.
Innhogg i budsjettet
Kilder i reklamebransjen som Universitas har snakket med, kan fortelle at de store publikumsfavorittene blant norsk reklamefilm normalt sett ligger i dette prissjiktet, mellom halvannen og to millioner kroner.
Kristin Flagestad benekter imidlertid at JBR McCann har brukt unødvendig mye penger på universitetsreklamen.
– UiO har ikke mye penger, så dette er en lavproduksjonsfilm. De får et godt produkt til en fornuftig pris, sier hun.
Joachim Trier er utdannet ved The national film and television school i Storbritannia. For filmen Procter fra 2002 har han fått flere utmerkelser, blant annet den europeiske kortfilmprisen UIP og Golden Plaque-prisen fra Chicago filmfestival. Innspillingen starter førstkommende torsdag, og filmen har premiere på kino mandag 24. februar.
UiO og PR
– Januar 2000: Universitetet kjøper tjenester fra Geelmuyden.Kiese for å drive lobbyvirksomhet på Stortinget. Blir kritisert for ikke å journalføre virksomheten.
– Januar 2002: UiO betaler dinamo 500 000 kroner for å utarbeide en markedsføringsplattform som ble vedtatt september 2002. UiO kritiseres for ikke å utlyse oppdraget.
– November 2002: UiO betaler JBR McCann fem millioner for en ny markedsføringskampanje.