VEISKILLE?: Moderat–politiker og styreleder Håvard B. Øvregård (t.h.) mener at brukerundersøkelsen markerer et veiskille for Radio Nova. Redaktør Torkild Jemterud vil kjempe for radiokanalens fortsatte eksistens.

– Være eller ikke være for Radio Nova

En lytterundersøkelse skal kartlegge hvor mange som hører på Radio Nova. Hvis studentradioen har for få lyttere, kan Studentparlamentet kutte i støtten. Og da kan det være over og ut for Radio Nova.

Publisert Sist oppdatert

Splid i Studentparlamentet rundt støtte fra semesteravgiften til Radio Nova er gammelt nytt. Men med en brukerundersøkelse som kartlegger studentenes forhold til studentradioen, får kanalen virkelig kniven på strupen. Etter planen skal undersøkelsen gjennomføres i slutten av oktober.

– Ikke presset

Styreleder i Radio Nova Håvard B. Øvregård mener at Radio Nova helt klart er under press, og at brukerundersøkelsen er et veiskille for studentradioen.

– Ut fra den posisjonen Radio Nova har i dag, er det mulig at denne undersøkelsen kan markere et være eller ikke-være for radiokanalen, sier styrelederen.

Øvregård er også studentpolitiker i Studentparlamentet og tilhører Moderat gruppe. De har lenge gått inn for å kutte støtten fra semesteravgiften til Radio Nova, og mener studentmediene heller bør få støtte fra Kulturstyret.

Redaktør i Radio Nova Torkild Jemterud avviser imidlertid at redaksjonen nå er presset.

– Hva gjør dere hvis det viser seg at ingen ikke hører på dere?

– Jeg vet at vi har lyttere. Men hvis vi får dårlige tall er trusselen om nedleggelse der. Det er kostnadskrevende å lage radio, og uten støtte vil det være vanskelig å fortsette driften.

Jemterud mener at det ville være trist for Oslo som studentby hvis Radio Nova forsvinner.

– Vel anvendte penger

Foruten lyttertall skal undersøkelsen kartlegge programflate, markedsføringen til kanalen og hvor fornøyd folk er med merkevaren Radio Nova.

Det er satt av 200 000 kroner til brukerundersøkelsen, som Universitas også er med på. Øvregård synes det er hensiktsmessig å bruke penger på en slik kartlegging.

– Studentparlamentet bruker rundt tre millioner kroner i året på studentmediene. Vi må få svar på om dette er en nyttig investering, sier han.

– Er det bare antall lyttere som avgjør om Radio Nova fortjener støtte?

– Kriteriene for hva som er gode tall og god radio blir en debatt som Studentparlamentet må ta når resultatene foreligger, sier han.

Jemterud er også positiv til kartleggingen av lyttere og kvalitet.

– Men vi håper det ikke bare er lyttertall som vil vektlegges når tallene skal tolkes, sier redaktøren.

Dobbel pott til markedsføring

I år har Radio Nova et markedsføringsbudsjett på 50 000 kroner. Dette er omtrent en dobling fra i fjor. Jemterud vil ikke være med på at det er noen sammenheng mellom brukerundersøkelsen og den økte satsningen på markedsføring.

– At vi skal satse mer på markedsføring står i femårs-planen vår, sier Jemterud.

At de har lagt ned mer tid på arbeidet enn tidligere er det likevel liten tvil om. Under studentfestivalen tidligere i høst hadde Radio Nova direktesendinger fra Fredrikkeplassen i tre uker og arrangerte samtidig en rekke med konserter. Men markedsføringen kommer ikke til å ta overhånd, forsikrer Jemterud.

– Radio Nova lages av frivillige radiofolk, ikke frivillige pr-medarbeidere.

Powered by Labrador CMS