Vil selge humanister

Ønsker du å levere master på kortere tid, bli mer fornøyd med jobben din etterpå, og bli et lykkeligere menneske? Selg deg selv gjennom Vitenskapsbutikken!

Publisert

- Studenter vet hva de har lært, men ikke hva de kan.

– Studenter vet hva de har lært, men ikke hva de kan. Å skrive masteroppgave for en bedrift eller organisasjon hjelper studenter fra samfunnsfag og humaniora å forstå hvilken praktisk kompetanse de faktisk har, sier Joakim Bakke, som er koordinator for Vitenskapsbutikken.

Som et ledd i en større satsning på kontakt mellom akademia og arbeidsliv, har Det humanistiske fakultet (HF) inngått et samarbeid med Det samfunnsvitenskapelige faktultet (SV) om Vitenskapsbutikken, et organ som formidler prosjekter til studenter som vil skrive masteroppgaver for eksterne oppdragsgivere. Nå blir tilbudet tilgjengelig for alle masterstudenter ved de to fakultetene.

– HF-studenter er ikke kjent for å være spesielt orientert mot karriere og næringsliv. Vil de komme til å benytte seg av Vitenskapsbutikken?

– I følge arbeidslivsundersøkelser er det faktisk flere humanister enn samfunnsvitere som jobber i privat sektor. Derfor tror vi absolutt at det er interesse for å samarbeide med eksterne oppdragsgivere blant HF-studenter, sier Joakim Bakke.

For to uker siden skrev Universitas at Humanistisk prosjektsemester, HFs flaggskip når det gjelder arbeidslivsrelevans, sannsynligvis må legges ned grunnet lav oppslutning. Bakke tror imidlertid Vitenskapsbutikken passer humaniorastudenter langt bedre.

– Et av problemene med HumPro var at det ikke passet inn i gradsstrukturen. Det var vanskelig å få timeplan og emnekabal til å gå opp. I Vitenskapsbutikken har vi lagt til rette for at studenter som samarbeider med organisasjoner og bedrifter ikke vil bli forsinket i studieløpet. Faktisk ser vi at studenter som har skrevet oppgavene sine gjennom Vitenskapsbutikken er flinkere enn andre til å levere på normert tid, sier Bakke.

Og ikke bare er de flinkere til å levere. De blir også mer fornøyde etterpå.

– Vår erfaring er at studenter som har skrevet masteroppgavene sine for eksterne oppdragsgivere får jobb fortere, at de får bedre jobber og at de er mer tilfredse med jobbene sine, sier Bakke.

Kunnskapsløse arbeidsgivere

Bjørn Thore Bertheussen leverte sin masteroppgave i desember. Oppgaven var skrevet i samarbeid med Forsvarsdepartementet og formidlet gjennom Vitenskapsbutikken. Bertheussen anbefaler Vitenskapsbutikken på det varmeste.

– Forsvarsdepartementet hjalp meg med å finne informanter til oppgaven min. Jeg fikk også reisestøtte for å gjennomføre intervjuene, forteller han.

– I tillegg gir et slikt samarbeid erfaring med prosjektsamarbeid, noe som er verdifullt å ha med seg videre i arbeidslivet.

Torunn Nyland, arbeidslivskoordinator ved HF, forteller at næringslivet ofte sliter med å forstå hva humanister kan tilby.

– På HF har vi få profesjonsutdannelser. Mange arbeidsgivere vet ikke hvordan de kan bruke humanistisk eller samfunnsvitenskapelig kompetanse før vi forteller dem det, sier hun.

Ifølge Nyland kan formidling av prosjekter gjennom Vitenskapsbutikken være lønnsomt både for studenter og oppdragsgivere.

– Bedriftene får høyt kvalifisert arbeidskraft gratis eller svært billig. For studentene kan det å samarbeide med en ekstern bedrift innebære stipend, kontorplass eller fast jobb etter at masteroppgaven er levert, sier hun.

Naturlige samarbeidspartnere

I tillegg til Vitenskapsbutikken, omfatter karrieresamarbeidet mellom SV og HF en felles karriereuke, arbeidslivsseminar og en nettportal som skal profilere akademisk kompetanse. SV fremstod som en naturlig samarbeidspartner for HF i den økte satsningen på arbeidslivet.

– Humanister og samfunnsvitere har mange av de samme ferdighetene, og søker ofte på de samme jobbene etter endt studium, slår Nyland fast og forteller at de rundt 90 prosjektene som Vitenskapsbutikken tilbyr akkurat nå, kommer fra 40 ulike arbeidsgivere.

– Når HF slutter seg til prosjektet, kan humanistene nyte godt av de allerede eksisterende kontaktene som Vitenskapsbutikken har. Det siste året har vi ikke behøvd å markedsføre oss. Oppdragsgiverne kommer av seg selv, sier Vitenskapsbutikk-koordinator Bakke.

Powered by Labrador CMS