Akademika fyller 50
Når Gnist.Akademika nå fyller 50 år, er det i en tid der kravene til en bokhandel er i dramatisk endring.
– Det siste årene har vi fått økt konkurranse fra nettbokhandlere og andre som satser på faglitteratur. Likevel har markedsandelen vår økt til 90 prosent blant studenter, sier en fornøyd markedssjef Erik Lefstad.
Lefstad begynte hos Akademika i 1972, og har vært med på store endringer av bokhandelen på Blindern.
– Da Akademika startet opp i 1952 var det bare for å tilby pensumlitteratur og kompendier. I dag har vi skjønnlitteratur, postkort, tekstiler og mye annet fordelt over to etasjer, forteller Lefstad.
– Hva er den største utfordringen for Akademika fremover?
– Å beholde menneskene som jobber her. De besitter etter hvert en sterk kompetanse blant annet på teknologiske løsninger som blir viktige i fremtiden, for eksempel når bokhandlere selv må trykke opp bøker etter forespørsel, sier Lefstad.
Han understreker at Akademika ønsker å tilpasse seg studentenes behov, og annet hvert år gjennomføres det spørreundersøkelser blant kundene.
– Vi ønsker selvfølgelig å beholde det gode forholdet vi har til studentene, sier Lefstad.