
Angriper Universitetets PR-satsing
Rektor Arild Underdal synes Universitetets nye PR-platform er god.
– Det rene dill, sier professor Thomas Hylland-Eriksen.
Forrige uke skrev Universitas om UiOs nye profileringskampanje til fem millioner kroner. Grunnmuren i kampanjen er kommunikasjonsplattformen som ble vedtatt av Kollegiet, Universitetets høyeste organ, i september.
Dinamo fikk en halv million for å utarbeide plattformen.
Professor Thomas Hylland Eriksen, som vant Forskningsrådets Formidlingspris 2002, er kritisk.
– Plattformen virker som det rene dill. Hadde de spurt sine egne ansatte, kunne universitetsledelsen ha fått laget en kommunikasjonsplattform for 5000 kroner. Så kunne de brukt de resterende 495 000 på undervisning, sier Hylland Eriksen.
Han synes plattformen er altfor generell til å fungere som god kommunikasjon.
Trenger plattform
– I samarbeid med universitetsledelsen og studentrepresentanter valgte vi det settet med kjerneverdier Universitetet skal stå for. Jeg mener den viser hvor Universitetet vil, sier Ingebrigt Steen Jensen i Dinamo.
– Hva er egentlig en kommunikasjonsplattform?
– Kulturdefinisjon. Universitetet trengte kommunikasjonsplattformen for å definere seg selv, sier Steen Jensen.
Erik Hoftun i Geelmuyden.Kiese synes at kommunikasjonsplattformen er en god idé, men mener de valgte verdiene er utydelige og vanskelig lar seg operasjonalisere.
– Vi er ikke imponert. UiO er noe stort og ullent som studentene velger fordi de
ikke har funnet noe bedre. UiO må foreta noen smertefulle valg for å komme på rett kjøl. Det bør en god kommunikasjonsplattform demonstrere, hevder Hoftun.
Han synes UiO gir en middelmådig utdannelse for folk som ofte havner i det offentlige.
– Den sosialdemokratiske holdningen med plass til alle gjennomsyrer universitetet. UiO må våge å stille krav til seg selv og studentene og ta mål av seg til å være best på noe, sier Hoftun.
Legger premissene
Rektor Arild Underdal er imidlertid godt fornøyd med resultatet.
– Vi hadde valget mellom å bygge opp en større informasjonsenhet eller å bruke et byrå utenfra. Da valgte vi det siste blant annet for å nå potensielle studenter, sier Underdal.
– Gir kommunikasjonsplattformen et tydeligere bilde av Universitetet?
– Profileringskampanjen som bygger på plattformen skal gjøre det, sier Underdal.
Han ser faren for å bli overstyrt av reklamebyråene, men mener at Universitetet har vært klare på hvilke premisser de vil legge til grunn og hva slags informasjon som skal markedsføres.
Mindre tjafs
Hylland Eriksen mener Universitetets ansatte har klare tanker om hvor de vil, og at en kommunikasjonsplatform er unødvendig.
– Det vi trenger til innvortes bruk er ikke grafiske representasjoner av målet med vår virksomhet, men færre avbrytelser og mindre tjafs i det daglige, sier sosialantropologen.
Istedenfor å leie inn et reklamebyrå foreslår han å sende noen av de ansatte rundt på gymnasene for å skryte av Universitetet.
– Slik kan de bruke den mest avanserte informasjons- og kommunikasjonsteknologien det moderne mennesket har til sin rådighet, nemlig stemmen og kroppen, sier Hylland Eriksen.