
Feminismedebatten er verken svart eller hvit
Svikter norske feminister innvandrerkvinner i Norge? Universitas har spurt tre etniske studentforeninger på Blindern med kvinnelige ledere om deres syn på feminisme.
– En feminist er en selvbevisst kvinne som er oppmerksom på kjønnsroller og helst gjør noe for å endre kvinnefiendtlige samfunnsprosesser. Feminismedebatten må ikke være svart eller hvit, sier Nosizwe Baqwa, nyvalgt leder for Afrikansk Student Union (ASU).
Hun er norsk sørafrikaner og studerer statsvitenskap ved Universitet i Oslo. Også Pakistansk Studentsamfunn (PSS) og Somalisk Studentforening (SSF) har nylig fått kvinnelige ledere, Ambreen Pervez og Ilham Hassan. Baqwa er ikke overrasket over at kvinner med minoritetsbakgrunn nå har lederverv i studentforeninger.
– Det er et signal om at ting er i konstant endring og at et stereotypisk syn på innvandrermenn ikke stemmer.
Nedprioritert
Baqwa er uttalt feminst og tror det stemmer at etnisk norske feminister har nedprioritert innvandrerkvinner. Hun vil likevel ikke klandre etnisk norske feminister, men etterlyser mer samarbeid. Pervez og Hassan er mer skeptiske til begrepet feminisme.
– Feminisme for meg er arbeid for kvinners rettigheter i samfunnet, uten at man prøver å motarbeide naturen og nøytralisere kjønn på alle mulige områder. Etnisk norske feminister har ikke monopol på feminisme, sier Hassan.
Pervez følger opp.
– Jeg er imot å sette etnisk norske feminister opp mot innvandrerkvinner. Ironisk nok er det kun innvandrerkvinner som blir drept på grunn av ære, mens etnisk norske kvinner alltid havner i sjalusidrama eller familietragedie.
Uenige med Kadra
Alle tre er forferdet over overfallet på norsk-somaliske Kadra Yusuf, som siste uke uttalte at koranens syn på kvinner trenger nytolkning.
– Frihet til å uttale seg er essensielt og det er skam at noen bruker vold. Vold løser ingenting, sier Baqwe.
Pervez og Hassan er ikke enige med Yusufs uttalelser om islam, men understreker at islam ikke tillater vold.
– Det stemmer ikke at islam er kvinnediskriminerende og jeg deler ikke Kadras synspunkter. Hun mangler kunnskap om islam, sier Ilham.
Pervez er enig.
– Kadras meninger er ikke nye, det er faktisk flere muslimske kvinner og menn som har sagt det samme før. Men for å tolke må man ha kunnskap. Man kan ikke forandre koranen etter eget forgodtbefinnende, og derfor trenger vi flere kvinnelige muslimske lærde.
Se også kronikk side 29.