Utdannes på Facebook

Mobilen blir en utvidelse av hjernen, og sosiale medier inntar forelesningene. Det er hverdagen til Ola og Kari Student om ti år, skal vi tro forskernes spådommer.

Publisert Sist oppdatert

I 2020 er det teknologiske skillet mellom PC, telefon og andre digitale innretninger nesten borte. Du kan både lese pensum og ringe med det samme teknologiske vidunderet. Du er «online» hele tiden, og oppdaterer deg flittig på sosiale nettsamfunn.

– Mobilutviklingen går forferdelig fort. Man vil stadig kunne gjøre mer med mobil teknologi, og fleksibiliteten man her har fått gir mersmak, sier senioringeniør i gruppe for digitale medier i læring ved Universitetet i Oslo, Susanne Koch.

Fremtidsforsker Eirik Newth er enig. Han mener mobilen etter hvert vil bli en slags utvidelse av hjernen, der man hele tiden kan finne informasjon.

– Skillet mellom det å være «online» og «offline» vil stadig bli mer utvisket, sier Newth.

Mediert forelesning

I dag er du som student sannsynligvis bruker av Facebook og andre sosiale medier. Koch mener sosiale medier i 2020 vil være inkludert i høyere utdanning på en helt annen måte.

– Man ser i mye større grad at forskning gjøres i og av grupper. Sosiale medier vil gjøre det lettere å drive forskning fordi man lettere kan holde kontakten med andre studenter, forelesere og medforskere, sier Koch.

Også i undervisningen vil sosiale medier bli stadig viktigere.

– Vi vil få en redefinisjon av hva en forelesning er. Studenter vil gjennom sosiale medier delta på en helt annen måte, i en mer dialogisk form med foreleseren, sier Newth.

Kan ta helt feil

I 2020 vil våre begrep om læring være endret. Andelen av læring som skjer utenfor klasserom og studier vil være betydelig, og man vil skaffe seg kunnskap via et langt bredere spekter av kilder, mener Newth.

– Pensumlitteraturen vil bli utfordret av alternative kilder. I 2020 vil nok disse i mye større grad enn i dag konkurrere og være et alternativ for den mer klassiske læreboken, sier seniorforsker Robert Salomon ved Arbeidsforskningsinstituttet.

Han tror grensesnittet mellom lærebok og informasjon på nettet vil være mye mer flytende.

– Studentene vil i større grad kunne velge type medium de selv ønsker for å tilegne seg kunnskap. Bøker, digitalt pensum, e-bøker, videobasert læring og podcast vil være noen av mediene man kanskje vil kunne ta i bruk for å tilegne seg ny kunnskap, spår Koch.

Helt sikker er hun imidlertid ikke.

– Men om ti år vil jeg nok sitte og le av det jeg sier til deg i dette intervjuet. Det er så mye vi ikke ser i dag, men som vil være helt vanlig i 2020.

Videokonferanse? Glem det

I 2002 fortalte rådgivningsselskapet Preview til Universitas at universitetene i 2010 ville benytte seg av «blended learning», som blant annet ville bestå av videokonferanser.

Et nytt tiår er i skrivende stund fire uker unna, og ifølge Eirik Newth er man langt unna å ta i bruk slike løsninger ved norske utdanningsinstitusjoner. Heller ikke i 2020.

– Det skyldes i hovedsak høye kostnader og små demografiske endringer.

Folk vil fortsatt flytte inn til studiestedene istedenfor å motta fjernundervisning langt unna, sier Newth.

Powered by Labrador CMS