
Gratis Ultima
Hvordan skjelne pling fra plong
Plopp plopp. Brrrrr. Doongg.
– Hva hører dere? spør lytte-professoren.
Klasserommet, som er fylt opp med musikere, komponister og musikklærere, er dørgende stille. Folk ser i pulten. En dame kremter, tar ordet.
– Jeg tenker på stillheten etter at stykket var slutt. Den skapte en veldig viktig kontrast.
Lytteprofessoren nikker forsiktig, og tar over analysen. Han avslører at musikkstykket er laget av klinkekule-lyder.
– Den første akkorden har en ru overflate. Derfor har den et slektskap med sprakelyden som kommer etterpå. Og så kommer den langsomme boblelyden, og smell, smell, smell, og så (knips) – av med den. Enig?
Jeg kan ikke fri meg fra følelsen av at analysen er vel overflatisk. Men det er ikke jeg som er eksperten her.
Glasskår i ørene
Hvordan få noe ut av pling-plongen? Når slutter en lyd å være bare en lyd, og begynner å bli musikk? 50 personer har betalt 500 kroner ta et dagskurs i «lyttestrategier» på Musikkhøgskolen, og lekmenn og eksperter sitter side om side for å finne ut hvordan i all verden man kan kalle dette musikk.
– Man kan kalle det estetisk usnill musikk, sier den forståelsesfulle musikkprofessoren og forklarer at problemet er å lytte oppmerksomt når du ikke aner hva du har i vente.
– Det blir som å plassere noen i et mørkt rom fullt av glasskår, si «her er det glasskår» og så forlate dem.
Snille lyder
For å bøte på dette, skal vi forestille oss musikken som en figur. På skjemaene vi får utdelt, er musikken analysert som piler, rundinger, bølger.
– Musikk ligner på billedkunst. En kort tone kan bli til en prikk, en lang tone til en strek, noe er i forgrunnen, noe er i bakgrunnen. Nå kan vi høre vi stykket en gang til, så kommer dere sikkert opp med noe.
Men forsamlingen samtykker fortsatt i professorens første analyseforslag. Det vil si: den er fortsatt taus. Jeg får vel forsøke meg jeg, da.
– Jeg synes lydene var veldig snille?
Noen lyder er lette å tolke. Som for eksempel lyden av en nervøs forsamling som endelig får noe å le av. Det er det jeg hører nå.
– Vel, du er inne på noe. For at noe skal gå fra lyd til musikk, må du føle deg trygg på at lydene ikke kommer for å ta deg, sier professoren.
Ultimafestivalen 2002
– Festivalen varer fra 3.-13. oktober.
– Årets festivaltittel er «Acoustic spaces»
Blant temaene finnes:
– Elektronisk kunst i det offentlige rom
– Farvel til det 20. århundre (musikk komponert på 1900-tallet som aldri eller sjelden er fremført)
– Litteraturen i musikken
Program for de 68 arrangementene finner du på www.ultima.no
Vil du høre unge, uetablerte og talentfulle musikere uten å betale billettpenger, har Ultimafestivalen noe for deg: 7., 8., 10. og 11. oktober klokken 11 er det gratis konserter i Konserthuset.