
Improvisert virkelighet
Denne våren settes det opp ti forestillinger på Teater Neuf. Hva de skal inneholde og hvem som skal stå på scenen, er det ingen som vet.


– Du går ut av månebilen, du ser den andre astronauten, han er naken!
Det er mandag kveld, og improvisasjonsgruppen ved Teater Neuf er godt i gang med oppvarmingen sin.

– Hva skjer nå? Spør en aktør som står foran et panel.
Aktøren får flere forslag, forkaster noen og bruker andre.
Handlingene som oppstår er mildt sagt spesielle: Homoerotiske fortellinger om ensomme astronauter som finner hverandre i øde månelandskap, for så å dele en kopp absint, er blant de minst surrealistiske scenariene som oppstår.
Dynamisk og lekent
– Dette er en helt ny satsning for Teater Neuf, sier produsent Simen Hovd.
Sammen med kunstnerisk leder Nils Petter Mørland skal han sette opp en hel sesong med «Micetro»-teater, en type lisensiert improvisasjonsteater skapt av impro-teaterets gudfar, kanadiske Keith Johnstone.
– Vi kommer til å ha en blanding av erfarne og helt ferske improvisatører, forteller Hovd, som mener det sikrer en dynamisk og leken forestilling. Det holdes avstemning ved slutten av hver runde, og publikum bestemmer hvem de vil se videre i forestillingen. Ensemblet er i konstant utskifting, og grensen mellom tilskuer og deltaker er flytende. Før forestillingene arrangeres det workshops der alle som vil, kan delta.
– Gjør en det bra der, kan en ende opp i selve forestillingen, sier Mørland, som selv har vært Norgesmester i improvisasjonsteater, og er som veteran å regne innen norsk impro.
Spesielt.
«Micetro»-konseptet er altså lisensiert, og det er ikke hvem som helst som får sette opp forestillingene. Teatersport kommer nemlig alltid i forskjellige rettighetsbeskyttete formater, og tilgang til de får man kun ved å søke og rapportere til Canada.
– Det kan virke litt nisjete, men teatersport er en kunstform, og det må opprettholdes en viss kvalitet, sier Hovd..
Teater Neuf har imidlertid ikke bare fått rapporteringsskjemaer fra Canada. Både Tony Totino, som brakte teatersport til Norge på 1980-tallet, og Shawn Kinley fra det legendariske Loose Moose teateret i Kanada, har vært innom workshopene i Oslo nylig.
– Det går an å spille improteater på mange måter, men skal det være teatersport, må man følge gitte regler. Blant annet skal det være to lag som kjemper mot hverandre, og en dommer som dømmer mellom dem.
Improvisasjonsteaterets popularitet er økende, og bare siden 2006 har Hovd opplevd en dobling i antallet studenter som kommer på de faste mandagsarrangementene.
– Selv om dette er et proft opplegg, kan alle som kommer på workshopen, ende opp på scenen. Det viktigste er å ha en god dagsform.