
Ja til NetCom, nei til AUF
NetCom og Dagbladet har fått fritak fra forbudet mot kommersiell reklamering på Frederikkeplassen.
Astrid Bøhn Mageli i Blindern Framtiden i våre hender synes det er svært merkelig at NetCom og Dagbladet Fredag får frie tøyler på Frederikkeplassen.
– Når vi får tillatelse til å sette opp stands, er det begrenset til en dag, og det er begrensninger på aktiviteten. Her ser det ut som om NetCom og Dagbladet har fått fritak på begge punkter.
Store aktører
Dagbladet Fredag og NetCom har gjennom sitt sponsorforhold til studentfestivalen STUDiO04 fått tilnærmet fritt spillerom på Frederikkeplassen. Dagbladet har benyttet store telt, flagg og forstørrede avisoppslag som har stått der permanent i sin markedsføring, mens NetCom driver oppsøkende salg av sine mobilabonnementer. Teknisk Avdeling ved Universitet, som avgjør hvem som får reklamere på Frederikkeplassen, synes slik reklame er greit, på tross av omfang og varighet.
– Siden Dagbladet Fredag og NetCom er sponsorer for STUDiO04, har vi gjort et unntak. Dette ville aldri blitt tillat hvis disse aktørene ikke hadde hatt en slik tilknytning til studentene, sier direktør i Teknisk Avdeling, Frode Meinich.
Nei til AUF
Oslo AUF søkte i november 2002 om å få dele ut postkort med teksten «Hva er galt med fred, Sharon?» som skulle sendes til den israelske ambassaden. Søknaden ble avslått som «for politisk rettet» og videre begrunnet med frykt for motaksjoner.
– Politisk aktivitet skal normalt gis tillatelse ifølge reglementet. Jeg begynner å lure når Universitet går bort fra sine prinsipper på dette området, og heller gir tillatelse til kommersielle aktører, sier Silje Rygland i Oslo AUF.