DEMOBOKS-KJEKLING: Juryen er ute, og krangling på kammerset utelukkes ikke. F.v.Carline Tromp, Ellen Sofie Lauritzen, Torstein Løvlid og Svein Egil Hatlevik.

Jury søker særpreg

Demoboks’ dommerpanel venter i spenning på å høre fra akkurat deg.

Publisert Sist oppdatert

Demoboks 07

  • Kriteriet for å delta er at minst ett av bandets medlemmer er student ved et lærested tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo. Kom innom redaksjonen eller send inn en CD med to spor til: Universitas, Boks 89 Blindern, 0314 Oslo. Merk konvolutten «Demoboks». Legg ved et skriv om bandet; hva slags musikk dere spiller, hvorfor dere kvalifiserer som studentband, kontaktinfo, og om låtene er Tono-registrerte eller ikke. Frist: Fredag 27. april.

– Demoboks er en god sjanse til å få litt medieoppmerksomhet, sier musikkjournalist i Klassekampen og juryemedlem i Demoboks, Svein Egil Hatlevik.

Sammen med bookingansvarlig på Betong, Torstein Løvlid, musikkredaktør i Radio Nova, Carline Tromp, og anmelderredaktør i Universitas, Ellen Sofie Lauritzen, skal han i månedene fremover kjekle om hva som er Oslos mest lovende studentband. Universitas arrangerer musikkonkurransen Demoboks for fjerde gang, og som i tidligere år er førstepremien spillejobb på STUDiO-festivalen og Roskildebilletter.

Skjerpende

Én ting er juryen skjønt enige om: Det lønner seg å melde seg på.

– Det er en god anledning til å finpusse produktet sitt. Det er sikkert mange studentband som blir litt late. En slik konkurranse kan bidra til at man får ut fingeren, sier Lauritzen.

Tromp er enig.

– Jeg tror det er viktig med en ekstra motivasjon når man spiller i band. En spillejobb på STUDiO-festivalen burde være en fin gulrot.

Størrelsen er ikke alt

Rundt 50 band meldte seg på Demoboks i fjor. Hatlevik ser ikke noe poeng i at konkurransen blir størst mulig.

– Demoboks henvender seg til et slags lokalmiljø på Universitetet og høgskolene. I forhold til Myspace drukner man ikke like mye i mengden.

I fjor var det Knutens som vant Demoboks. De utmerket seg med originale tekster på norsk og ekte spilleglede. Årets jury mener at man må overraske og begeistre for å nå helt til topps.

– Man må ha et særegent prosjekt. I Norge finnes det veldig mange like band, og konkurransen bør ikke befeste indiestereotypen, sier Hatlevik videre.

Løvlid er også åpen for alt, men vektlegger at produktet bør være gjennomført.

– Produksjonen må stå til musikken, og tekst og melodi bør gi en god sammenheng. Det er det som er så fint med en sånn konkurranse, det er utelukkende produktet som teller.

Tromp kommer til å lytte etter både hiten og helhetsinntrykket.

– Bandet må lage noe de synes er viktig. Man bør høre at musikken er nødvendig.

Hatlevik på sin side ser etter de lovende stemmene.

– Det er vekstpotensialet som er det viktigste. Det hjelper ikke å få Kim Hiorthøy til å designe coveret, for å si det sånn, sier han.

Powered by Labrador CMS