Vilde Gullhaug Birkeli og Line Møller-Stray Nissen fra Oslomet, med plagg fra deres kolleksjon FLOW.

Oslo Runway

Vant prestisjetung designpris: – Får en fot innenfor døren

De står klare med symaskiner og store ambisjoner, men for nyutdannede klesdesignere er veien inn i arbeidslivet alt annet enn enkel. 

Publisert

Nylig kåret Oslo Runway vinneren av den prestisjetunge Talent Award – en pris som kan åpne dører i en bransje preget av usikkerhet.

«Jeg setter så utrolig stor pris på å vinne!» skriver vinneren i en melding til Universitas.

Mandag 25. august gikk moteuken i Oslo, Oslo Runway, av stabelen. I samarbeid med varemagasinet Steen & Strøm introduserte de i år den prestisjetunge Talent Award: En pris ment å synliggjøre fremtidens norske designstemmer. 

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at 57 % av ferdigutdannede klesdesignere går inn i andre yrker. 11 % jobber som butikkmedarbeidere. Bransjen er tøff, med andre ord.

Etter nøye vurdering, var det duoen Vilde Gullhaug Birkeli og Line Møller-Stray Nissen fra Oslomet, Vårhild Bakke Berntzen fra KHiO og Ola Moe fra ESMOD som ble nominert til prisen av en utvalgt bransjejury. 

Men hvem stakk av med den gjeve prisen? Smør deg inn med litt tålmodighet, fordi før vinneren ble kåret, snakket vi med de utvalgte om eget håndverk, praksis på studiet, og hva det vil si å være nominert til prisen. 

Praksisflaks 

Først ut var duoen Vilde Gullhaug Birkeli og Line Møller-Stray Nissen. Damene er nyutdannede fra Oslomets bachelor i Mote og produksjon, og er ekstremt stolte av å være nominerte. 

– Det er veldig stas! Jeg synes det er utrolig gøy at juryen så noe i vårt prosjekt som de syntes var verdt å ta med videre, forteller Nissen. 

– Det gir oss en mulighet for å synliggjøres og lar oss få en fot innenfor døren i en bransje det ikke er lett å komme inn i, fortsetter Birkeli. 

Duoen beskriver at utenom flaks i praksisperioden som Oslomet kun tilbyr over ett semester av studieperioden, er det minimalt med nettverksbygging på studiet som direkte kobler dem opp mot den kompetitive bransjen. 

– Det jeg synes Oslomet er veldig flinke på, er å tilby den kompetansen som er ettertraktet i bransjen – at man gjennom hele studieløpet føler seg godt rustet, forteller Nissen.

Det gir oss en mulighet for å synliggjøres, og lar oss få en fot inn døren i en bransje det ikke er lett å komme inn i.

Vilde Gullhaug Birkeli (Oslomet)

– Men hvis man er uheldig med praksisplassen, slik vi kjenner mange som har vært, står man plutselig på bar bakke uten noen kontakter, fortsetter Birkeli. 

De var selv heldige med praksisutplassering, og begge jobber nå for klesmerket de var utplassert hos. Videre forteller de at nettopp det å være nominert til prisen har hjulpet dem med nettverksbygging. 

Vårhild Bakke Berntzen fra KHiO med utstilte plagg fra kolleksjonen Mÿo oomme (Vi er)

– Vi har allerede snakket en del med ganske store profiler i bransjen, og det er spennende, sier Birkeli. 

Med kolleksjonen FLOW har duoen konstruert plagg sentrert rundt et bevisst forbrukersamfunn. Inspirert av norsk friluftskultur og tilpasset den urbane hverdagen tilbyr plaggene multifunksjonelle løsninger, samt behagelige og bærekraftige tekstiler, ment for å gi klærne en følelse av frihet. 

Å synliggjøre det usynlige

Neste ut er Vårhild Bakke Berntzen, nyutdannet fra KHiO,og nominert med kolleksjonen Mÿo oomme (Vi er). Berntzen henter inspirasjon fra egne røtter i skogfinnsk kultur. Med kolleksjonen kombinerer hun truede håndverksteknikker som bjørkebarkfletting og smedarbeid, med eksperimentelt tekstildesign. 

– Kolleksjonen er ment å synliggjøre en usynlig minoritet, nemlig en av Norges nasjonale minoriteter, skogfinnene. Det betyr kanskje ekstra mye å være nominert, nettopp for å gi kulturen og historien vår mer oppmerksomhet. 

Kolleksjonen er ment til å synliggjøre en usynlig minoritet.

Vårhild Bakke Berntzen (KHiO)

I motsetning til Birkeli og Nissen ønsker Berntzen å dedikere fremtiden til å etablere et eget merke. 

– Ved å bli mer kjent med egen kulturarv i arbeidet mitt, er det dét som føles riktig, sier hun.

Berntzen flyttet til Finnskogen for å leve i kulturen hun arbeider med. Selv om ønsket er å leve av klesdesign, anerkjenner hun at hun må ha en jobb på siden i det lille lokalsamfunnet. 

Likt som med duoen bak FLOW peker Berntzen på praksisperioden som essensiell. Hun beskriver likevel andre grunner til hvorfor det kan være viktig med utplassering. 

– I et par måneder assisterte jeg en kunstner, og der fikk jeg godt innblikk i hvordan man får kunst til å gå rundt økonomisk. Det var utrolig verdifullt for meg og er noe jeg aldri ville lært på studiet. 

Talent Award er viktig, mener Berntzen, ikke bare for å løfte frem unge designere, men også for å skape mer mangfold i en bransje hun selv anerkjenner at kan være innskrenkende. 

Kort prat i forbifarten

Vi fikk lite tid med den siste nominerte, Ola Moe, og kommer først i kontakt med ham på presselanseringen av Oslo Fashion Week på Steen & Strøm mandag ettermiddag. 

Ola Moe fra ESMOD, med en dress fra kolleksjonen Where Do We Go When We Fall Asleep.

Det er årets juryleder og Head of Marketing på Steen & Strøm, Kaia Kongsli, og Head of Fashion på Oslo Runway, Sunniva Hartgen, som introduserer de nominerte og kolleksjonene deres. 

– De nominertes verk har stått utstilt på Steen og Strøm gjennom hele august, i håp om å tettere tilknytte de nominertes talent med forbrukerne. Det har vært stor interesse for kolleksjonene, sier Kongsli. 

Over til Moe. Med merket Heiemo og kolleksjonen Where Do We Go When We Fall Asleep skaper han silhuetter som uttrykker den moderne kvinnen som både utforskende og selvstendig. 

– Jeg forener klassisk skreddersøm og nordisk kulturarv i kolleksjonen min, forklarer Moe under presselanseringen. 

Kolleksjonen henter inspirasjon fra drømmeverdenen og fra egen barndom. 

– Kolleksjonen tar også utgangspunkt i folketro og eventyr og fra min egen oppvekst i Nord-Norge. Jeg inviterer inn i et romantisk og skandinavisk mareritt; drømmeaktig, urovekkende og gjennomsyret av nordisk mystikk.

Etter at de nominerte er introdusert, tar vi en kort prat med Moe, for å høre hva han tenker om å være nominert. 

– Det er definitivt stort å være nominert, forklarer Moe.

– Forhåpentligvis gir det meg muligheten til å vokse og utvikle meg i en så krevende bransje. Kontakter er jo ekstremt viktig, og jeg håper nominasjonen kan hjelpe med nettverksbygging.

Jeg inviterer inn i et romantisk og skandinavisk mareritt; drømmeaktig, urovekkende og gjennomsyret av nordisk mystikk.

Ola Moe (ESMOD)

Trommevirvel … 

Så hvem var det som stakk av med prisen? Vinneren ble avslørt under en jubileumsmiddag på Munch-museet – åpningskvelden av Oslo Runway – og det var Ola Moe som stakk av med det gjeve og nye initiativet Talent Award. 

Moe vinner en todagers designreise for å utforske norsk strikkearv med merket Dale of Norway på deres fabrikk i Dale, utenfor Bergen. Her vil Moe blant annet få muligheten til å delta i noen av prosessene som foregår på fabrikken.

Vi kontakter Moe for å høre hva han tenker om prisen. Han skriver at han er ekstremt stolt og setter stor pris på å vinne: «Jeg håper prisen kan åpne noen dører i framtiden». 

Selv om Moe er usikker på om en slik anerkjennelse vil gjøre det lettere å leve av design i fremtiden, har han ett mål for merket og karrieren sin. 

– Hva drømmer du om at merket ditt eller karrieren din videre kan representere de neste årene? 

 «Heiemo drømmer om å fremme og representere sterke kvinner!»

Powered by Labrador CMS