
Kunsthøgskolen i verdensklasse
Etter å ha jobbet aktivt med design og entreprenørskap, nevnes KHiO blant verdens beste designskoler.
RANKING: Den amerikanske ukeavisen Business Week publiserte i forrige måned en liste over de 60 beste designskolene i verden. Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) har fått en plass på lista, mens Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) ikke har kommet med.
– Dette kan skyldes at utdanningen ved AHO har mindre behov for å knyttes til næringsliv og innovasjon, fordi studentene likevel får jobb etterpå. KHiO har nok blitt valgt fordi vi er innovative og jobber aktivt med design, og gjør en innsats for at studentene skal få jobb, tror Halldor Gislason, dekan ved Fakultet for design ved KHiO.
– KHiO jobber tett opp mot møbel- og moteindustrien, og har entreprenørprosjekter på bachelor- og masternivå, forteller han.
– Tok lang tid
Karl Otto Ellefsen, rektor ved AHO, er generelt tvilende til denne lista, som ifølge ham er en forlengelse av rankinger av «business schools,» basert på skolekjennskap hos næringslivsledere. Ellefsen er overrasket over at KHiO – som en ren kunstskole – er representert på lista. Han er også overrasket over at ingen danske skoler blir valgt ut.
– Dansk design holder et høyt nivå, og jeg finner det merkelig at ingen danske skoler har kommet med, sier han.
Ellefsen kjenner til universitetet i Umeå i Sverige, som er representert.
– De har en ekstremt god næringslivskontakt, og dette er nok grunnen til at de stadig kommer med på lista, tror han.
Kun fire skandinaviske designskoler står på lista. Dekan Gislason forteller at det har tatt lang tid for KHiO å komme med.
– Jeg har vært dekan her i tre år, og dette er første gang vi står på lista. KHiO har hatt en annerledes utdanning i design tidligere, men vi har blitt bedre nå, sier han.
Økologiske prosjekter
Rektor ved KHiO, Cecilie Broch Knudsen, tror skolens tilnærming til gjenbruk og økologi har vært viktig for listeplasseringen.
Gislason forteller at KHiO samarbeidet med BI om 18 prosjekter i vår, hvorav 18 av prosjektene var tilknyttet økologi, miljø eller etikk.
– Nesten alle prosjektene tok utgangspunkt i spørsmål rundt etikk, samfunn eller økologi. Design- og næringslivstudentene tok for seg samfunnsløsninger i Oslo eller Norge. De jobbet for eksempel med å designe etiske klær, og problematiserte nordmenns store forbruk av vann på plastflasker, sier han.
I tillegg til å samarbeide med BI, har KHiO også jobbet en del sammen med Ikada, inkubator for kunstnere, arkitekter, designere og akademikere. Ikada støtter innovative ideer og arbeider for å utvikle norsk moteindustri og utløse entreprenørskap.
– Våre studenter kan søke hos Ikada om å få gjennomført bedriftsideer. KHiO gir kurs i entreprenørskap. Vi vil få på plass et nordisk nettverk av entreprenører, tror Gislason.