Får du ikke med deg lytterne, kan du ha skiftet logo for siste gang
Lytt til lytterne
Radio Novas lovnader om å bli mer synlige var ikke bare tomt prat. Nå kommer ansiktsløftingen vi har ventet på. Selv om sendeskjemaet ikke er drastisk endret, tar ledelsen i radiokanalen flere prisverdige grep.
31. januar er markedsføringen av kanalen allerede godt i gang med lansering av nye nettsider. Å gjøre grundig arbeide på nett, slik for eksempel studentradioen i Trondheim har gjort, gir mye gratis tilbake. Studentradioene i Norge viser profesjonalitet og strategisk tenkning når de samarbeider med hverandre. Dette bør være noe Radio Nova kan fronte videre.
Studenter som lyttermasse er ikke spesielt trofaste, men vi legger oss fort til vaner. Bruk lytterundersøkelsen til å skape radio som passer inn i livsmønsteret vårt. Nova kan aldri ta Nrks slagord «Noe for alle – alltid», men det går an å tilpasse seg lyttergruppen. Jeg er enig med redaktør Christine Viland om at Radio Nova skal tørre å være smale, men de må også være åpne for lytternes ønsker. Nå som Radio Nova vet hva slags sendeflate de har til rådighet blir dette en enklere oppgave.
For det er egentlig bare én lov som gjelder for små radiokanaler: Du kan skifte logo så mange ganger du vil, og utvide redaksjonen i det uendelige. Du kan endre på sendeskjemaet, og du kan love gull og grønne vibber. Men likevel – får du ikke med deg lytterne, kan du ha skiftet logo for siste gang.
Det virker som en god idé lage en «best of»-sending i slutten av uka. Vi håper det blir mye bra å oppsummere.