
Mer spill, mindre teori.
Musikkstudentene ved Universitetet skal nå få muligheten til å bytte ut lange hovedoppgaver med prosjektbaserte arbeider.
– I det nye systemet kan hovedoppgaven gjøres på én av to måter. Enten kan man gjøre som før og skrive en såkalt vitenskapelig avhandling på omkring hundre sider. Alternativt kan man utarbeide undervisningsopplegg for hørelære i videregående skole, eller lage musikkprogrammer på data, for å nevne noen eksempler, sier professor i musikkvitenskap, Rolf Inge Godøy.
Ifølge Godøy var det et problem ved det gamle systemet at det la opp til at alle studentene skulle bli små forskere, mens de fleste studentene faktisk går ut i praktisk arbeid etter endt hovedfag.
Musikkstudent Dag Stiberg (25) er positiv til det nye forslaget.
– Det nye programforslaget gir større fleksibilitet til hver enkelt student, sier Stiberg.
Han mener det er overgangen fra hovedfag til Mastergrad og den generelle reformviljen som har gitt instituttet muligheten til å gjennomføre de endringene musikkstudentene lenge har ønsket.
Kollegiet, Universitetets øverste organ, vil vurdere forslaget i løpet av januar 2003. I mellomtiden jobber programstyret for masterprogrammene i musikk med å utforme detaljene i planen.