Mer studietvang

Publisert

Kvalitetsreformen

  • Omfattende reform av høyere utdanning i Norge.
  • Iverksatt ved samtlige universiteter og høyskoler i Norge høsten 2003.
  • Sentralt i reformen står ny gradsstruktur, tettere oppfølging av studentene, nye eksamens- og evalueringsformer, ny studiestøttordning og økt internasjonalisering.
  • Målene for Kvalitetsreformen kan oppsummeres i tre punkter: Kvaliteten på utdanning og forskning skal bli bedre, intensiteten på utdanningen skal økes og internasjonaliseringen skal økes.
  • Kilde: Kunnskapsdepartementet

Etter kvalitetsreformen har mer undervisning blitt obligatorisk, og antall obligatoriske innleveringer har eksplodert. Fakultetene som har merket mest endring etter reformen er Det samfunnsvitenskapelige fakultet (SV), Det humanistiske fakultet (HF), Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV) og Det teologiske fakultet (TF). Ingen av fakultetene har samlede tall over økningen, men alle anslår at den er kraftig.

– Det har blitt veldig mye mer obligatoriske innleveringer – det eksisterte nesten ikke før. Vi har en klar anbefaling om at de fleste emner skal ha kvalifiseringsoppgaver. Men de færreste emner har obligatorisk undervisning, sier Jon Arild Olsen, som er rådgiver ved studieseksjonen på HF.

Også UV har merket en markant økning i antall obligatoriske innleveringer. Ved SV er frekvensen mangedoblet.

– Moduliseringen gir en heltidsstudent mange eksamener og innleveringer, og på grunn av denne har det obligatoriske økt med opptil seks ganger, sier leder ved SVs studieavdeling, Kristin Fossum Stene.

TF har lagt opp til tvungent fremmøte og innleveringsoppgaver på de fire grunnemnene. Obligatoriske arbeidskrav, som innlevering og kommentering, har blitt typisk på de øvrige emnene.

Powered by Labrador CMS