STÅR SAMLET: Simen Herning (t.h) og daglig leder i Radio Nova, Kjetil Moen, er enige om at systemet ikke fungerer og må endres.

Ser ikke snurten av pengene

Radio Nova betaler TONO 103 000 kroner i året for å spille musikk av uavhengige band og artister, men pengene havner artister som Marit Larsen og Odd Nordstoga i stedet for bandene som spilles.

Publisert Sist oppdatert

*Radio Nova:*

  • Radio Nova får direkte støtte fra semesteravgiften gjennom Velferdstinget.
  • Radio Nova er en studentradio og har først og fremst studentene i Oslo som målgruppe.
  • I inneværende konsesjonsperiode deler Radio Nova og RadiOrakel frekvensen 99,3.
  • Per mars 2009 sender de 69 timer i uken fordelt på 36 programposter.
  • Radio Nova har nærmere 100 aktive journalister og teknikere.
  • Kilde: www.radionova.no

*GRAMO:*

  • GRAMO er musikernes, artistenes og plateselskapenes vederlagsbyrå.
  • På vegne av utøvende kunstnere og produsenter forvalter GRAMO deres rett til vederlag når innspilt musikk blir kringkastet eller offentlig fremført på annen måte.
  • GRAMO krever vederlag fra radiostasjoner, kafeer, hoteller, butikker og andre som bruker innspilt musikk i offentlig fremføring, og fordeler dette vederlaget til alle som har medvirket på innspillingene.
  • Kulturdepartementet har autorisert GRAMO som gjeldende vederlagsbyrå, og de har i dag 10 000 medlemmer.
  • Vederlagsretten gjelder i nesten samtlige land i Europa og større deler av verden for øvrig.
  • Kilde: www.gramo.no

*TONO:*

  • TONO er et andelsselskap, stiftet i 1928, som eies og drives av sine medlemmer; komponister, tekstforfattere og musikkforlag.
  • Selskapet forvalter fremføringsrettigheter for musikkverk i Norge.
  • TONO innkasserer vederlag ved kringkasting og annen offentlig fremføring av musikk. Disse pengene fordeles deretter til rettighetshaverne i de fremførte verkene.
  • TONO har i dag over 18 000 medlemmer. Gjennom gjensidighetsavtaler med tilsvarende selskaper i andre land forvalter TONO i praksis hele verdensrepertoaret.
  • Kilde: www.tono.no

Det siste året har Radio Nova betalt rundt 103 000 kroner i avgift til organisasjonene TONO og GRAMO, som forvalter komponisters og artisters rettigheter i Norge. Vederlagene er obligatoriske for alle musikkspillende radiostasjoner, og skal sikre artister økonomisk kompensasjon for radiokringkasting. Men beregningene av hvem som får penger, gjøres på grunnlag av de større kanalenes spillelister. Dermed får artistene som Radio Nova spiller ikke en eneste krone i kompensasjon, med mindre de i tillegg spilles på kanaler som P1, P3 eller P4.

Daglig leder i Radio Nova, Kjetil Moen, mener systemet favoriserer kjente artister.

– Vi vil styrke mindre kjente artister, men det hjelper ikke hvor mye vi spiller dem slik systemet er i dag, sier Moen.

Vanskelig å styrke ukjente artister

I 2007 fordelte TONO totalt 247 millioner kroner til nasjonale og internasjonale rettighetshavere til all musikk som blir offentlig fremført.

Simen Herning, bandmedlem i My Little Pony og en av opphavsmennene bak det lille plateselskapet Spoon Train Audio, synes det er en underlig dynamikk i at TONO og GRAMO krever på vegne av alle artister som blir spilt offentlig, men gir pengene til kun de største. Dette innebærer at artister som Marit Larsen og Odd Nordstoga får penger fra Radio Nova selv om de svært sjelden spilles på studentradioen.

- Enten så må TONO sørge for at pengene havner hos riktig artist, eller så må de droppe å kreve inn vederlag. Simen Herning, bandmedlem i My Little Pony

– Enten så må TONO sørge for at pengene havner hos riktig artist, eller så må de droppe å kreve inn vederlag, sier Herning.

Alle studentradioene i Norge er medlem av Norsk lokalradioforbund (NLR), og dermed rapporterer de ikke hva som faktisk spilles på kanalene deres. Markedsdirektør i TONO, Geir Gaarder, påpeker at arbeidet med innrapportering fra lokalradiostasjonene har vært forsøkt tidligere, men uten særlig hell.

– Innrapporteringen var mangelfull, og krevde for mye tid og ressurser fra TONO og lokalradioene. Ordningen ble dessuten avviklet etter ønske fra NLR selv. I tillegg konkluderte våre egne vurderinger med at den daværende ordningen var for dårlig, sier han.

Ifølge TONO er musikken som spilles på P1, P3 og P4 også representativ for lokalradioenes spillelister, og derfor tilstrekkelig som måling på hvem som spilles. Moen i Radio Nova mener dette blir helt feil.

– Et av målene for våre spillelister er nettopp å løfte fram artister som ikke får oppmerksomhet andre steder. Så kan man alltids si at artistene som spilles mye på Radio Nova plukkes opp av større kanaler og dermed får sin del av kaka på sikt, men det gjelder bare unntakene, hevder Moen.

– Kostnadskrevende

Daglig leder i NLR, Erik Fagernæs, bekrefter at de ønsket å avvikle rapporteringsplikten, etter tilbakemeldinger fra sine medlemmer om at det innebar for mye arbeid.

– I rettferdighetens navn burde nok alt innrapporteres, men vi ønsker ikke at dette skal pålegges. Det er fint hvis man har tid og mulighet til å rapportere, men jeg tror ikke at dette er noe studentradioene til syvende og sist vil kjempe for med tanke på arbeidsmengden og kostnadene som følger med, sier han.

Moen i Radio Nova vedgår at det vil medføre vanskeligheter dersom de blir pålagt rapportering av all musikkbruk.

– I teorien vil vi innrapportere, men vi vet ikke om vi klarer det i praksis, sier Moen.

– Tungrodd system

Herning mener det er dårlig stil av NLR å ikke ønske innrapportering.

– TONO og radiokanalene må dele ansvaret for at dette blir gjort på en riktig og rettferdig måte, sier han.

Studentradioen i Bergen har gjennom studentavisa Studvest tidligere foreslått opprettelse av et fond som skal utbetale pengene til unge og uetablerte artister som har fått spilletid i studentradioene, men TONO avfeide dette som urealistisk. Herning mener at TONO-systemet er tungrodd og vanskelig å ha med å gjøre.

– Det er vanskelig å bli hørt og å få til en dialog, samt vanskelig å vite hva man kan gjøre for å endre systemet, sier han.

Han påpeker også at det er lavt engasjement og lite medieoppmerksomhet rundt dette temaet, og sier at han tror det er få som kjenner til hvor grovt de store artistene faktisk tjener på dette systemet.

Gaarder i TONO sier at de er positive til dialog, men at den primært må føres med NLR, ikke med hver enkelt lokalradiostasjon. På spørsmål om ikke dette systemet er mest tilrettelagt for de store kanalene og artistene, sier Gaarder:

– Dagens system kan være uheldig for låtene som utelukkende spilles på lokalradio og studentradio, samt de som spilles på idrettsarrangementer og lignende. Men de som spilles mye på studentradio vil sikkert også spilles mye på de større kanalene, og da får de penger derfra, sier han.

Han vil likevel ikke love at et påbud om innrapportering vil komme, selv om dette vil være den eneste måten å sikre at pengene vil tilfalle de riktige artistene.

– Det er også viktig å poengtere at jeg kan telle på en hånd de klagene vi får fra rettighetshaverne selv, så det er ingen tegn på stor misnøye med systemet, sier Gaarder.

– Må kutte kostnader

Herning mener dette kommer av at kunnskapsnivået rundt TONO og GRAMO-vederlagene generelt er lavt hos artistene.

– Mange vet rett og slett ikke hva de har krav på, og selv om dette er små summer, så blir det mye i det store bildet, sier han.

– En rapportplikt og avregning for lokalradioene vil bety en teknisk og administrativ merkostnad for studentradioene. Dette vil jo føre til at disse, som allerede har dårlig økonomi, vil få ytterligere utlegg?

– Da må de kutte kostnader andre steder. Dette er en prinsippsak. Når de benytter seg av andre sitt åndsverk, burde det være automatikk i at man samtidig må rapportere om det, sier han.

Powered by Labrador CMS