POSITIV TIL INTERNETT: Mats Claesson, førsteamanuensis i musikksosiologi ved NMH, mener musikere og komponister som velger bort Internett vil komme til å slite.

Kunstmusikk på YouTube

Kunstmusikken dør ikke av digitalisering.

Publisert Sist oppdatert

Det var konklusjonen i debattforumet Gjenlyd på Norges musikkhøgskole (NMH) sist fredag.

På tross av stadige trusler fra medieviterne om CD’ens bortgang og tap av opphavsrett, ser debattantene positivt på dagens teknologiske utvikling. Komponister og utøvere innenfor kunstmusikk gis ikke bare utfordringer – utviklingen stiller også store krav og gir muligheter.

FOREDRAG: I det nyopprettede debattforumet Gjenlyd på NMH, viser Mats Clausson her til boka _The Long Tale_ av Chris Anderson, når han forsøker å forklare kunstmusikkens forutsetninger i dag.

– Det er vanskelig å si noe konkret om hvilke utslag dette vil ha for kunstmusikken som helhet. Men det er helt klart at musikere og komponister som velger ikke å befatte seg med Internett til slutt vil forsvinne, sier Mats Claesson, førsteamanuensis i musikksosiologi ved NMH.

Harry MySpace

SKUFFET: Tellef Øgrim, musiker og skribent i Dagens Næringsliv etterlyser norsk kunstmusikk på nett.

Tellef Øgrim, musiker og internettskribent i Dagens Næringsliv ser tydelig kunstmusikkens potensial i våre digitale omgivelser. Imidlertid etterlyser han denne typen musikk på Internett, og mener mangelen i stor grad skyldes europeisk tilbakeholdenhet. Han ble selv svært skuffet da han nesten forgjeves søkte etter den slags på YouTube og andre nettsteder.

Norske musikere synes tydeligvis det er for harry å skryte av sjelen sin på MySpace sammen med kåte tenåringer Tellef Øgrim, musiker og skribent

– Norske musikere synes tydeligvis det er for harry å skryte av sjelen sin på MySpace sammen med kåte tenåringer, sier han på foredraget.

Øgrim mener det er synd at vi overlater denne typen promotering til amerikanerne.

Prøvespiller på DVD

Eirik Birkeland, rektor ved NMH, understreker at utviklingen følges med oppmerksomhet, og at de nødvendige tiltak blir satt i verk ettersom behovene oppstår. Organisasjons- og utstyrsmessig har høgskolen allerede gjort forandringer. Blant annet er det blitt obligatorisk med innføringskurs i teknologi, og generelt er teknologi nå en mer integrert del av de ulike fagene.

– I 2007 fikk vi mye nytt teknologisk utstyr i forbindelse med åpningen av nye bygg ved NMH. Et annet trekk i tråd med utviklingen er at det nå er mulig for utenlandske studenter på mastergrad å søke opptak til NMH gjennom DVD.

– Studenter som søker ved å henvise til opptak på YouTube kan også bli tatt i betraktning. Så lenge vi kan høre og se eleven spille, er det uvesentlig for oss hvilket medium søkeren benytter, sier Birkeland.

Fremtiden er konsert

Opplagstallene for klassisk musikk har blitt sterkt redusert de siste årene. Birkeland mener dette gjør det stadig mer aktuelt med distribusjon på Internett, som en mulighet til å nå ut til et større publikum:

– Gjennom Internett blir smal musikk tilgjengelig for mange over tid, sier han, og forteller at høgskolen vurderer distribusjon av musikk som fremføres av både lærere og studenter på nett.

– Den digitale utviklingen representerer ingen fare for kunstverket. Mer elektronikk betyr ikke mindre kunst, sier Birkeland.

Han tror imidlertid konserten som hendelse kommer til å bli stadig viktigere.

– Den genuine og spontane kontakten mellom musikere og publikum finner du bare der, og ikke på nettet. Konserten kommer til å videreutvikles og det vil fokuseres mer på denne kontakten, sier Birkeland.

Powered by Labrador CMS