Når kunnskap blir en merkevare

Også akademia må tilpasse seg samtidens visuelle krav. Men når de tror hippe nettsider må til for å overbevise studenter, undervurderer de oss.

Publisert

Trendy presentasjoner kan gå på bekostning av universitetets mer grunnleggende kvaliteter.

Vår tids utstrakte bruk av internett krever at akademia tenker nyskapende og velger moderne, stilrene presentasjoner. I artikkelen «Utseendet teller også», trykket i Universitas 7. februar, framgår det at akademia har vært dårlige på visuelle presentasjoner tilpasset samtidens krav om merkevarebygging. Til nå har Det teologiske Menighetsfakultetet (MF) presentert seg med et tradisjonstungt Kristus-piktogram, en logo som ledelsen nå føler kommuniserer dårlig utad. I dag blir symbolikken i sterkeste laget for noen, i og med at MF ikke bare tilbyr fag for troende studenter. Piktogrammet blir derfor erstattet av en minimalistisk lilla sirkel med de to bokstavene M og F. Ikke alle er like fornøyde med den nye logoen, fordi fakultetets teologiske forankring ikke lenger er synlig. Spørsmålet er hvor viktig synliggjøringen av en kristen forankring er for nåværende og framtidige MF-studenter.

Som studenter ved universiteter og høyskoler hungrer vi etter å tilegne oss kunnskap og føle tilhørighet til tradisjonen. Det være seg en kristen, en humanistisk eller naturvitenskapelig tradisjon. Selv om verdigrunnlaget kan være ulikt, har vi en felles respekt for lærdom. Vi har tross alt frivillig gått inn i en tre til fem år lang tilværelse på lesesalen og i auditoriet. Jeg husker mitt første møte med universitetets Apollon-emblem i studiekatalogen. Logoen signaliserte at det snart 200 år gamle universitetet var tuftet på, og assosierte seg med, klassiske dannelsesidealer. For en aspirerende humanist kunne emblemets symbolikk virke forlokkende.

Derfor opplever jeg nyheten om at det er satt i gang arbeid med en forenkling av emblemet på internett og i profileringsartikler, som lettere bedrøvelig. Ikke fordi det er noe galt med merkevarebygging i seg selv. Heller ikke med minimalisme. Imidlertid kan trendy presentasjoner innenfor akademia gå på bekostning av andre, mer grunnleggende kvaliteter ved universitetet. Slik som historie. Og erkjennelse. Kvalitetene som gjorde at vi søkte oss hit. Artikkelen forteller at internett har ført Universitetet i Oslo inn i en ny visuell tankegang: «For Apollonseglet (…) har ikke vandret elegant inn i dataens tidsalder. Det er den for detaljert til, og fremstår som uklar på internettsidene.» Ennå er det uklart om dette betyr at hele universitetets visuelle profil må forandres, og bli mer trendy og mindre detaljrik. Reidar Holtskog, professor i visuell kommunikasjon ved Kunsthøgskolen i Oslo, hevder at «alle ønsker de beste studentene på grunn av at økonomien til lærestedene avhenger av antall avlagte studiepoeng. Da blir det visuelle viktig. Studenter blir interessert i det som ser hipt ut, og overser det kjedelige.»

Om dette er årsaken til moderniseringen av UiO og MFs visuelle profil, er det en undervurdering av studenter in spe. Går du med et ønske om å studere, har du sannsynligvis andre beveggrunner for å ville gjøre det enn inntrykket du fikk av en hipp, minimalistisk logo på universitetets hjemmeside.

Powered by Labrador CMS