
Nova med nytt ansikt
Med ny logo, nye nettsider og nytt samarbeid skal Radio Nova kapre nye lyttere.
I sitt 21. år kaster Radio Nova sin gamle logo og satser på en ny visuell profil. Nye nettsider og programposter er også en del av det ledelsen i radiokanalen mener er en nødvendig opprydning.
– Innholdsmessig har kanalen utviklet seg gradvis i 20 år. Nå følger det visuelle etter, sier redaktør Christine Viland.
For verden har forandret seg, og Nova med den. Eller?
– Vi var nok mer radikale før. Eller kanskje verden rundt oss var mer konservativ. Uansett; behovet for å fremstå som rebeller er ikke lenger like stort, mener redaktøren.
Lyd på nett
Går du inn på Radio Novas nettsider i dag, blir du møtt av en svart vegg med islett av grått. Den gamle logoen, som er nesten like gammel som kanalen, er trygt plassert opp i hjørnet. Fra 31. januar blir det andre boller. Nova har fått gratis designhjelp fra Robin Rengård (bassist i det norske hardcore-bandet Amulet, red.anm.), og lover et lysere og mer innbydende uttrykk.
– Det skal også bli større muligheter for å lytte til programmer og arkivstoff via nettstedet, sier Viland.
Nye programmer
Oppussingen følges ikke av noen store redaksjonelle endringer, men noen nye programposter blir det. «Jazzonen» blir produsert i Bergen, det samme gjør det alternative country-programmet «Hestejazz». Dette er en del av samarbeidet Nova har med de andre norske studentradioene; et samarbeid Viland ser på som stadig mer viktig.
– Når konsesjoner utlyses og frekvenser skal fordeles, står vi sterkere sammen. Det er ikke en ny, kommersiell, landsdekkende frekvens Norge trenger, men god og alternativ radio med lokalt tilsnitt. Lytterundersøkelser viser også at lokalradioer vokser mest, sier Viland.
Lytterundersøkelse
Til høsten har Studentparlamentet bevilget penger til en stor lytterundersøkelse for å finne ut mer om hvem som egentlig hører på Radio Nova. Redaktør Viland understreker at den nye profilen ikke er et publikumsfrieri i forkant av undersøkelsen.
– Ny logo og design har vært planlagt lenge før vi visste om denne undersøkelsen. Jeg stoler på at vi har lyttere uavhengig av hvilken logo vi har, men det er klart at vi vil benytte denne anledningen til å markere oss, sier Viland.