Pensumstrid på biologi
En amerikansk pensumbok i biologi ved Universitetet i Oslo lovpriser genteknologi og fremstiller europeere som barnslige reddharer. Studenter og fagansatte reagerer på ukritisk behandling av det kontroversielle temaet.
– Innholdet i kapitlet om genteknologi er grovt og vridd. Dessuten har jeg har funnet flere eksempler på direkte feil, sier Inger Nordal, som foreleser evolusjonsbiologi i grunnkurset i biologi.
Hun mener hun har flere fagansatte ved Biologisk institutt med seg i sin kritikk av læreboken Biology og dennes genfremstilling.
I amerikansk jordbruk brukes ofte genmodifiserte planter for å overvinne både skadedyr og ugress. Grunnkursboka avviser og bagatelliserer faren for at uønskede insekter og planter skal bli resistente mot giften fra de modifiserte plantene, mens Nordal hevder at det er bevist at slik resistans faktisk er en trussel.
– Boka reklamerer også for produkter som er forbudt etter norsk lov, for eksempel veksthormonet BST som er utviklet av genteknologibedriften Monsanto, sier hun.
At boka gjentatte ganger omtaler Monsanto i positive ordelag synes hun også er problematisk. Ifølge Nordal gir Monsanto betydelige summer i sponsorstøtte til Missouri Botanical Garden, hvor bokas førsteforfatter, Peter H. Raven, er direktør.
– Jeg vet også at Ravens kone er ansatt høyt oppe i Monsantosystemet, sier hun.
Ensidig forelesning
Sven Erik Rognes sitter i ledelsen for grunnkurset i biologi. Han mener det er uproblematisk å bruke boka.
– Det er ingen grunn til å forkaste boka på grunn av noen få sider. Dette er en glimrende bok, som brukes over hele verden, sier han.
Han synes for øvrig ikke at boka gir feilaktig informasjon.
– Vitenskapelig sett mener jeg at forfatterne er på trygg grunn, sier han.
Studenter ved kurset som Rognes er med på å utforme er ikke enige. Flere reagerte på at forelesningen om temaet ikke rettet opp inntrykket som det omstridte kapitlet hadde etterlatt.
– Boka er veldig amerikanisert, og ubetinget i sin ros av genmanipulering. Den kan vi ta med en klype salt, men når foreleser overhodet ikke modifiserer det som står i boka, blir det for dumt, sier grunnkursstudent Marte Rindal Jacobsen.
– Dette er det mest kontroversielle temaet i kurset, og vi savner en ordentlig drøfting fra forelesers side, sier studentene.
– Vi burde fått en forklaring på
hvorfor folk er skeptiske til genmodifisert mat. I stedet følte jeg at foreleseren rett og slett harselerte med kritikerne, sier Jacobsen.
Vil utdype
Sven Erik Rognes sier at det ikke er tid for dybde og detalj i grunnkurset i biologi, og at emnet har vært omtalt høyst noen få minutter på forelesning.
– Først må studentene lære de grunnleggende begrepene, og få oversikt over det store faget. I senere kurs går vi langt dypere inn i problematikken, sier han.
Han forteller at det dessuten i desember kommer en forelesning om etikk i biologien, der studentene vil få høre mer om problemstillinger rundt genmanipulasjon.