LETTERE Å TA OPP: UiO ønsker flere taleopptak av forelesninger. Dette semesteret er ex. phil.-forelesninger lagt ut som podcast på fagets hjemmesider.

Platon på poden

Gikk du glipp av en forelsning i ex. phil.? Ikke fortvil, nå podkastes alle. Snart skal alle fakulteter på UiO tilby automatisk opptak av forelesninger.

Publisert Sist oppdatert

Dette vårsemesteret blir forelesningene på pliktfaget Examen philosophicum for første gang lagt ut i sin helhet som podkast ved Universitetet i Oslo (UiO). Nå forventes det at podkasting av forelesninger snart vil være regelen heller enn unntaket på Blindern.

– Ambisjonen er å komme langt med å tilrettelegge for automatiske opptak av forelesninger ved alle fakulteter i løpet av 2011, sier Jon Lanestedt, seksjonsleder ved universitetets IT-senter (USIT).

Prosjektet er en del av UiOs satsning på økt studiekvalitet, og skal gjøre tilgjengelig opptaksutstyr i flere forelesningssaler, slik at foreleserne enkelt kan lage podkast.

– Vi mener podkasting og annet digitalt innhold vil bedre studiekvaliteten. For å få til gode løsninger for digitale opptak ved en institusjon av UiOs størrelse, må systemene være mest mulig automatiserte, sier Lanestedt.

Vellykket prosjekt

Noen av argumentene mot podkasting er at forelesere er bekymret for at studenter ikke vil møte opp til forelesningen, og at de i større grad vil vegre seg for å stille spørsmål, fordi forelesningen blir tatt opp. I følge Bent Kure, seniorrådgiver i Gruppe for digitale medier i læring (DML) ved UiO, er frykten uberettiget.

– Undersøkelser viser at de fleste studenter vil fortsette å møte opp på forelesning, og at de ikke vil være mer bekymret for å stille spørsmål, sier han.

Kure var leder for det nylig avsluttede prosjektet Læring rett i lomma, som skulle stimulere miljøer ved UiO til å starte med podkasting. Prosjektet var ifølge Kure vellykket.

– Det har i flere år vært et par ildsjeler ved UiO som har holdt på med podkasting, og vi har fått flere forelesere til å ta det i bruk. Samtidig vet vi nå mer om hva foreleserne ønsker, og hvordan studentene vil ha det, sier Kure.

Fullt auditorium

Professor Olav Gjelsvik er en av foreleserne på ex. phil. som har lagt ut podkast dette semesteret. Han tror studenter vil fortsette å møte opp på forelesningene, selv om de blir lagt ut på nettet i ettertid.

– Jeg tror ikke noe på en slik mistillit til studenter, og har inntrykk av at studenter tar ansvar for egen læring. De forelesningene jeg hadde var fulle, så det hadde ikke vært plass til noen særlig flere uansett, sier han.

Gjelsvik mener at podkasting ikke vil kunne erstatte forelesningen, og tror at studenter også er klar over dette.

– En podkast er ikke en fullgod erstatning til å delta på en forelesning. Studenter har jo anledning til å stille spørsmål, og noen stiller svært gode spørsmål. Dessuten får man en bedre forståelse dersom man er tilstede og kan se helheten, sier han.

Gjelsvik tror at en podkast vil gi større utbytte for dem som også deltar på forelesningen.

– Det kan være veldig nyttig å høre ting to ganger. Dessuten synes jeg at studenter har en tendens til å skrive for mye notater på forelesning. At de vet at de har en podkast i bakhånd, gjør at de kanskje kan slappe litt av på skrivinga, og konsentrere seg om å forstå det som blir sagt, sier Gjelsvik.

Visste ikke om tilbudet

Signe Russwurm er bachelorstudent i nordisk litteratur, og tar ex. phil. dette semesteret. Hun var ikke klar over at forelesningene ble lagt ut som podkast.

– Jeg vil nok sjekke ut podkastene, ettersom jeg ikke har fulgt alle forelesningene dette semesteret. Ex. phil. er jo et fag som mange «må gjennom», og det er gjerne varierende kvalitet på forelesningene, sier hun.

Hun har et annet forhold til litteraturfagene, der hun følger en lengre forelesningsrekke med samme foreleser.

– Dersom jeg går glipp av en forelesning, vil jeg heller lese meg opp enn å høre den på podkast. Man finner jo fort ut om en podkast fungerer. Om den er dårlig, så gidder jeg ikke høre gjennom hele, sier hun.

Powered by Labrador CMS