
Populærdigitaliseringen
Populærkulturelle nettressurser som podcast og YouTube har inntatt akademia. Et artig supplement til undervisning og læring, eller starten på nedbyggingen av det fysiske læringsstedet?

MULTIMEDIA: – For meg er YouTube en ressurs som gjør læringen mer levende. Vanlige undervisningsformer fremstår veldig ofte som døde og kjedelig, sier José Maria Izquierdo.
Han underviser i spansk språk og litteratur, og viser hvordan du kan lytte til podcast av forelesninger på iPod-en, mens du får Powerpoint-presentasjoner på iPod-skjermen.
Izquierdo er ildsjel i bruken av ressurser som podcasting og YouTube ved Universitetet i Oslo (UiO). Han har fått internasjonalt ry for sin utarbeidelse av nettbaserte læringsverktøy i språkundervisning, og tar ofte i bruk klipp han finner på YouTube i undervisningen.
Verdensomspennende
YouTube og podcast har inntatt universiteter og høgskoler over hele verden, og er et ledd i en digitalisering av utdannelsesinstitusjonene. UiO har hatt en digitaliseringssatsing siden 2001, men på verdensbasis er det Berkeley ved University of California som er den ledende aktøren innen denne utviklingen. En av nøkkelpersonene der er Adam Hochman, som forteller om en enorm popularitet for det de har fått til.
– Siden opprettelsen av vår egen Berkeley-side på YouTube for noen få uker siden, har vi hatt flere hundre tusen visninger. Vi er allerede i ferd med å gå forbi medieinstitusjoner som BBC, og studentene synes det er et ypperlig støtteverktøy for undervisning og læring, sier han.
Basert på enkeltpersoner

På hjemlige trakter er det store initiativ innen liknende digitaliseringer, blant annet ved UiO. Magnus Taraldsen arbeider ved Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) og er leder for undergruppen studio-drift, som har etablert blant annet streamingtjenester ved UiO.
– I satsingen har vi blant annet etablert serveren «Lillestrøm,» der faglærere som måtte ønske det kan legge ut audio- eller videofiler av sin undervisning, sier han.
Men til tross for en overordnet satsing på digitale læringsmidler, er utviklingen båret frem av enkeltpersoner.
– Det er behov og ønsker som har kommet fra enkelte faglærere som har satt dette i gang. Fortsatt er det opp til hver enkelt faglærer hvorvidt de vil inkorporere slike virkemidler i undervisning og læring, sier Taraldsen.
For kort visningstid
I fjor fikk Det teologiske fakultet (TF) læringsmiljøprisen for sin bruk av digitale hjelpemidler i undervisningen.
Brynjulv Norheim ved TF har fulgt utviklingen ved blant annet Berkeley, som har vært en inspirasjonskilde for hva han har etablert i sin undervisning.
Sammen med flere andre på TF benytter ikke Norheim seg av «Lillestrøm,» men podcaster sine forelesninger.
– Visningstiden på ni minutter gjør at universiteter og høgskoler flest ikke publiserer forelesninger gjennom YouTube. Mens Berkeley legger ut eget materiale som forelesninger, benytter faglærere ved UiO primært det som allerede finnes på YouTube til å støtte opp om egen undervisning, forteller Norheim.
– Aldri full digitalisering
Det er gjennomgående gode erfaringer fra bruken av digitale hjelpemidler som podcasting og streaming ved universitetene. Norheim er likevel skeptisk til Berkeley-tilstander ved UiO.
– Det vil være problematisk om dette utvikler seg til å erstatte forelesningene. Da mister man den viktige interaksjonen mellom lærer og student, sier han.
Nordheim forteller at det har oppstått økt oppmerksomhet rundt undervisningen ved bruken av opptak, men påpeker at det er ment å være et repetisjonsverktøy – et bidrag til å gjøre læringsressursene bedre.
Hochman ved Berkeley kan likevel fortelle at enkelte av fagene som legges ut på internett ved Berkeley, viser en tilbakegang i oppmøte på campus.
– Går dere mot en nedbygging av det fysiske lærestedet?
– Det er vanskelig for meg å forutsi resultatet. Det er fortsatt mye som skjer på campus, som gjør at studenter har nytte og behov for å møte opp på universitetet, sier han.
– På masternivå jobber man i større grad selvstendig og er avhengig av interaksjonen med veileder og fagmiljø. Derfor vil vi aldri oppnå den fullstendige digitaliseringen, om man kan kalle det dét, sier Hochman.
- *Streaming/strømming:* Materiale på internett som kan ses og høres samtidig som det sendes ut fra en server, som på YouTube.
- *Lillestrøm:* Egentlig lillestroem.uio.no. Server med streamingtjenester til frivillig bruk for fagmiljøer ved UiO.
- *Podcast:* Nedlastbar lydfil fra internett som for eksempel kan overføres til en mp3-spiller.
- *Webcast:* Nettbasert videofil for nedlastning.
- *YouTube:* Sendetiden på videoklippene har en maksimums strømningstid på ni minutter. Enkelte kan likevel få konsesjon til å forlengelse. Ved forelesninger er man avhengig av en slik forlengelsestid.
- *Google Video:* Den største konkurrerende strømningsportalen til YouTube.