Skriver to bøker
TV2 fyller ti år. To professorer ved samme institutt skriver hver sin bok om TV2.
De ga oss Jerry Seinfeld, Friends og Ally McBeal. De sendte gameshows som Jeopardy og Nå eller aldri. Og de skapte kjendiser som Davy Wathne, vær-Siri, Arne Hjeltnes og Arve Juritzen.
– Tilkomsten av TV2 er en sjelsettende begivenhet i norsk medie- og kulturhistorie. Motstanderne fryktet at den onde ånd ble sluppet ut av flaska. tilhengerne så frihetens porter åpne seg, sier professor i medievitenskap Hans Fredrik Dahl.
Nå er det ti år siden de kom på lufta, og i den forbindelse gir Dahl, som er tilknyttet Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) ved Universitetet, ut Da TV2 ble til. En bok om prosessen frem mot lanseringen av TV2 5. september. 1992.
Se hva som skjer
Gjennom arkivstudier og intervjuer med 30 sentrale personer bak opprettelsen av TV2 håper Dahl å avdekke hvordan investorgruppene bak kanalen tenkte.
– Mange av aktørene bak opprettelsen av TV2 hadde bange anelser den gang. Nå forteller de at omveltningen ble enda større enn de forventet, sier han.
Debatten om å slippe en kommersiell aktør til på det norske fjersynsmarkedet var intens i 80-årene, og beslutningen endret norsk tv-hverdag radikalt. Markedskreftene fikk mye større betydning i utformingen av programmer og sendeflater, ifølge Dahl.
– Å se på de kommersielle og finansielle sidene synes jeg er spennende, sier han.
Seriemester
På IMK sitter også professor Trine Syvertsen. Sammen med kollegaene Susanne Østby Sæther og Gunn Enli redigerer hun artikkelsamlingen
Et hjem for oss, et hjem for deg? Analyser av TV2 1992-2002. Syvertsen og hennes medredaktører fokuserer på mediefenomener man forbinder med TV2.
– For eksempel at tv-kanaler er blitt merkevarer, bruken av internasjonale underholdningskonsepter og den folkelige profilen. Alt dette er kjent i den internasjonale tv-verdenen, og TV2 har gitt det et norsk uttrykk, sier hun.
I tillegg til et par historiske artikler inneholder boken også artikler om TV2s blikk på verden slik den presenteres i reiseprogrammer som «Gutta på tur», og en allmenn diskusjon av kvaliteten i fjernsynsseriene til kanalen som kaller seg Norges seriemester. Flere av artiklene er skrevet av yngre skribenter.
– Interessen for å utforske den kommersielle tv-verdenen kommer nedenfra. Fra studenter og unge ansatte. Vi har med mange som ikke har NRKs monopoltid som referanseramme i vår artikkelsamling, sier Trine Syvertsen.
Først og fremst for å forstå
Selv om begge bøkene kommer i høst og har samme målgruppe, er det ingen konflikter, ifølge de to.
– Medievitenskap er et nytt felt, og vi mangler litteratur om den kommersielle tv-verdenen. Jeg er glad det kommer flere bøker om TV2, sier Syvertsen.
– Denne boken er skrevet av rent faglige interesser, sier Hans Fredrik Dahl om sitt bidrag.
Siste ord er ikke sagt
Informasjonssjef i TV2 Geir Mikalsen forteller at kanalen har vært inne med penger i forbindelse med forprosjektet til Hans Fredrik Dahl og Rolf Høyer sin bok. Beløpet vil Mikalsen ikke ut med.
Han vet også om Syvertsens bokprosjekt.
- Hva er TV2s forhold til de to bøkene?
– TV2s medarbeidere har stilt opp til intervju for å svare på spørsmål fra forfatterne. Utover dette har vi ingen innflytelse over innholdet. For oss som er ansatt i TV 2, blir det spennende lesning, sier Mikalsen.
Et hjem for oss, et hjem for deg? Analyser av TV2 1992-2002
Artikkelsamling
Redaktører: Trine Syvertsen, Susanne Østby Sæther og Gunn Enli (alle UiO).
Kommer på Høgskoleforlaget i begynnelsen av september. Har ikke fått støtte fra TV2.
Da TV2 ble til
Forfattere: Rolf Høyer (BI) og Hans Fredrik Dahl (UiO).
Forprosjektet delvis finansiert av TV2 AS. Boken kommer sannsynligvis før jul.