Uenighet om teaterrabatt

Velferdstinget i Oslo og Akershus ønsker å gjøre det billigere å gå på teater dersom du er student. Men Norsk Teater- og Orkesterforening vil ikke være med på forslaget.

Publisert

– Vi ønsker å gjøre teatrene åpne for alle, sier Ester Marie Grenersen.

Hun er skuespillerstudent ved Kunsthøgskolen i Oslo og representant i Velferdstinget i Oslo og Akershus (VT).

– Det eksisterer allerede en rabattordning for de som er dramastudenter, nemlig scenekortet. Vi ønsker at denne ordningen skal bli tilgjengelig for alle studenter i Oslo og Akershus, sier Grenersen.

Scenekortet distribueres av Norsk Teater- og Orkesterforening (NTO), som igjen drives av Kulturdepartementet. Kortet gir eieren teaterbilletter til 100 eller 180 kroner på en rekke teatre rundt om i landet.

NTO ikke begeistret

Men NTO ser det ikke som sin oppgave å gi studentene billige teateropplevelser, og er ikke videre begeistret for forslaget.

– Scenekortordningen er kun ment for grupper som kan tilføre teatrene en positiv effekt, utifra arbeid de gjøre på et mer ideelt grunnlag. Det er vedtatt at ordningen skal innføres restriktivt, sier Kirsten Marthinsen, juridisk rådgiver i NTO.

Videre nevner hun at det allerede er en fast praksis for at studenter skal få rabatterte billetter på teatrene.

For Grenersen er mye av poenget med scenekortet å forbedre dagens studentrabatter, som hun synes er for dårlige og uoversiktlige.

– I tillegg gjelder de ofte kun for en bestemt aldersgruppe. En 35 år gammel student kan fortsatt ha behov for rabatt, sier hun.

Spleiselag

VT vil at scenekortet skal sendes ut til alle som har betalt semesteravgift. Det skal være gratis, brukervennlig, og gi større fordeler enn dagens studentrabatter. Prosjektet er fortsatt i startfasen, og det vil være nødvendig med et samarbeid mellom de involverte kommunene og Kulturdepartementet for å få dette til.

– Vi ser for oss en spleiseordning, sier Magnus Nystrand, leder for Velferdstinget.

Ønsker et bredere publikum

Selv om NTO ennå ikke har tent på forslaget, synes Ingrid E. Handeland, informasjonssjef for Nationaltheatret, at det er en god idé å rekruttere flere studenter.

– Vi ønsker å rekruttere de unge. Vår oppgave er å nå ut til et bredere publikum og bidra til at flere skal få lyst til å se teater, sier Handeland.

Grenersen mener at det er en rimelig homogen gruppe som i dag befinner seg på teatrene, og at de med litt dårligere økonomi holdes utenfor.

– Ved å gi en god rabatt vil man investere i et framtidig publikum. Det vil oppleves som et stort velkommen fra bransjen til alle studentene, sier Grenersen.

– Kulturdepartementet sier at de vil ha et bredere publikum til teatrene, men gjør lite. De er for slappe, sier hun.

Powered by Labrador CMS