Privat teater: NISS-studentene Sandra Bringsjord Pape, Elg Elgesen og Liv Engdal Larsen øver til den egenkomponerte oppsetningen Tåkefolket.

Konflikt for åpen scene

Statlige teaterskoler mener det utdannes for mange skuespillere ved private skoler. Nyutdannede skuespillere møter et presset arbeidsmarked og interne konflikter.

Publisert Sist oppdatert
Hardt arbeidsmarked: Utenfor de trygge skolelokalene venter et presset arbeidsmarked for skuespillerstudentene på NISS.

Rapporten «Teater som fag, kall og yrke» fra 2011 drøfter om det utdannes for mange skuespillere her i landet. Siden har debatten rast. Det er isfront mellom de tre statlige skolene og de private alternativene.

I rapporten kan vi lese at representanter fra de statlige skolene «er urolige for at veksten i private studietilbud skal føre til overrekruttering av dårlig kvalifiserte skuespillere: Private skoler som Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) og Titan oppleves som «markedsorienterte privatskoler» som det er «uansvarlig» å utdanne skuespillere på, dels fordi skuespillerutdanning er faglig kompleks, og dels fordi kostnadene ved privatskolene skaper udemokratiske barrierer», står det i rapporten.

I statens tjeneste

Kritiserer: Leder i Norsk skuespillerforbund, Hauk Heyerdahl, mener fagtilbudet på de private skuespillerskolene ikke strekker til.

Leder i Norsk skuespillerforbund, Hauk Heyerdahl, retter kritikk mot de private alternativene. Han er selv utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo (KhiO), tidligere Statens teaterhøgskole.

– Er kvaliteten på de private skolene god nok?

Når det gjelder fagbredde strekker ikke de private skolene til.

Hauk Heyerdahl, leder i Norsk skuespillerforbund

– De private skolene er fagskoler. Man får en introduksjon til skuespillerfaget. Når det gjelder fagbredde strekker ikke de private skolene til, men som et supplement til annen utdanning kan de fungere. Problemet ligger i at de er dyre. Du betaler store summer for en utdanning du nødvendigvis ikke greier å leve av. Det er vanskelig å lykkes som skuespiller, sier Heyerdahl.

– Er det slik at det er lettere å få seg jobb når man har utdanning fra KhiO?

– Teaterhøyskolen har en egen posisjon i norsk teater, og har langt flere midler enn de andre statlige skolene. Det er derimot et bilde som er i ferd med å endre seg, mener Heyerdahl.

Privat alternativ

Sandra Bringsjord Pape prøvde å komme inn på KhiO to ganger, men fikk avslag begge gangene. Nå går hun på NISS sammen med 20 andre skuespillerspirer i sitt kull, blant andre Elg Elgesen og Liv Engdal Larsen. Elgesen er glad for at han fikk muligheten til å starte skuespillerkarrieren her, men ønsker å satse videre. Utenfor studio 4 venter et arbeidsmarked som er mettet og kritikere som mener at det utdannes for mange skuespillere i Norge.

– Er det for vanskelig å komme inn på Teaterhøgskolen?

– Nei, det skal være vanskelig. Du skal virkelig ville det. Du må være så motivert at det er det eneste du har lyst til å gjøre, sier Larsen.

Elg Elgesen mener NISS gir flere en mulighet.

– Her på NISS er nåløyet litt større. Skolen gir flere en mulighet til å utvikle seg før de går videre, sier han.

– Får dere jobb etter å ha gått på NISS?

– Vi er forberedt på at folk ikke kommer på døra med tilbud om jobb. Vi skal være glad for at vi får lov til å drive med teater. Selv jobber jeg som instruktør i et barneteater etter skolen. Det er nok til at jeg får betalt husleien, sier Bringsjord Pape.

– Utdannes det for mange skuespillere i Norge?

Spørsmålet besvares med et unisont nei fra skuespillerstudentene.

– Kulturlivet ville gått i dass hvis man ikke utdannet flere. Folk blir jo lei av å se de samme fjesene hele tiden, konstaterer Bringsjord Pape.

Tilbyr ikke bachelorgrad

Tidligere leder i Skuespillerforbundet Agnete Haaland frarådet alle å søke privat skuespillerutdanning i Norge, hva tenker dere om det?

– Denne skolen tar inn flinke folk. Det er slike kommentarer som gjør at vi på privatskoler blir sett ned på, sier Bringsjord Pape.

Elg Elgesen skal likevel søke på KhiO etter at han er ferdig med studiene på NISS.

– Den eneste haken ved å gå her er at vi ikke kan ta bachelorgrad. Derfor skal jeg søke KhiO senere når jeg har fått erfaring som skuespiller, forteller han.

– Mellom 50-100 skuespillere får støtte fra NAV for å overleve, hva tenker dere om det?

– Det går opp og ned i mange yrker. Forskalingssnekkere (de som lager grunnfundamentene i et bygg, journ.anm.) kan ikke jobbe om vinteren og må gå på NAV, men det kommer alltid en vår, sier Bringsjord Pape.

Powered by Labrador CMS