FLINK: Kjell Tore Innervik har jobbet i mange år. I bakgrunnen ser vi Peter Tornquist, som sammen med Innervik har skrevet musikk til det nye instrumentet.

Et helt nytt instrument

Etter tre år kan Kjell Tore Innervik endelig kalle seg instrumentoppfinner.

Publisert Sist oppdatert
ØVE ØVE JEVNT OG TRUTT: Kjell Tore Innervik har jobbet i flere år med kvarttonemarimbaen sin. Nå gjenstår det bare å bli ordentlig flink på den.
DRASS: Innervik har vent seg til å måtte ta med seg en del utstyr på konsert. Her står han med en av de to marimbaene som utgjør den musikalske nyvinningen.
KOMPLISERT: Innervik viser fram et eksempel på den spesielle notasjonen som han bruker når notene imellom skal beskrives.

MUSIKK: – Jeg har brukt mange tusen timer med marimbaen, og ønsket at instrumentet skulle utvikle seg, sier Kjell Tore Innervik, som er stipendiat ved Norges musikkhøgskole (NMH).

Løsningen: En marimba til, som supplerer med toner over og under de som allerede er der. De to store marimbaene skyves inntil hverandre, slik at pinnene danner noe som ser ut som en velklingende, luksuriøs flytebrygge.

– Men det er jo bare en pinne, til syvende og sist, sier Innervik.

Skjønt, det er ikke noe man snekrer helt selv.

– Vi fikk kontakt med Robert van Sices verksted, som har bygget instrumentet.

– Hva er prislappen?

– Det ligger vel på 140 000 for hver av de to marimbaene. Pluss utviklingskostnadene – jeg har jo jobbet med dette i noen år. Men de neste bør jo bli billigere, nå som den jobben er gjort.

Til syvende og sist er poenget med en marimba ganske enkelt å forstå:

– Det handler om å treffe riktig pinne.

Akkurat hvordan er langt mer komplekst.

– I prosessen har jeg prøvd å bruke alt mulig – alle deler av kølla, hendene mine, svamper. Det gjelder å utforske instrumentet, å få det ordentlig inn i kroppen før man kan snakke om å fremføre musikk og det er en kjempelang prosess. Det har vært ganske spesielt å begynne helt på nytt – å ikke vite hva den og den tonen heter eller hvordan man treffer den.

Hva tonene heter blir langt mer komplisert enn man skulle tro når man har dobbelt så mange av dem.

– Forskjellige komponister har utviklet sine egne måter å notere kvarttoner på, sier Innervik og denger til en pinne.

– Den der finnes det femten til tjue forskjellige symboler for, ikke sant. Det er ganske mye jobb å finne noe som funker for mitt bruk, sier Innervik.

Snart skal han til Italia og fremføre verker på det splitter nye instrumentet for det internasjonale marimbamiljøet.

– De er vel kanskje det mest nerdete miljøet på planeten, sier han.

Med andre ord det perfekte publikum for lydene fra det dypbrune beistet. Til neste år kan allmennheten også få høre det nye instrumentet i sine egne stuer – en plateinnspilling er under oppseiling. Innervik gleder seg til å vise frem nyvinningen sin – men mye av moroa er å utforske mulighetene.

– Musikk handler mer og mer om utforskning av lyder.

Og, som nevnt:

– Det handler om å treffe riktig pinne.

Powered by Labrador CMS