Bysykkel: Matilde Solberg Clemtsen sykler til jobb og skole på bysykkel hver dag. Hun studerer for tiden juss ved UiO.

Sykkelbyen Oslo fenger ikke studentene

Oslo markerer seg som en av verdens beste sykkelbyer. Likevel velger kun 5 prosent av studenter sykkelen som framkomstmiddel.

Publisert Sist oppdatert

Tiltak gjort i sykkelbyen Oslo

  • Flere sammenhengende sykkeltrasséer.
  • Sammenhengende ruter i sentrum, innenfor Ring 3 og der behovet er størst og tilbudet dårligst.
  • I perioden 2005-2016 ble det i snitt bare bygget 1,5 km med nye sykkelveier og sykkelfelt per år. I 2016 økte dette tallet til 10 kilometer, og i år skal like mange kilometer på plass.

Mye tyder på at Oslo er i ferd med å bli en sykkelby i verdensklasse. I år havnet Oslo for første gang på Copenhagenize Design Companys liste over verdens 20 beste sykkelbyer, i godt selskap med hippe storbyer som København, Amsterdam og Berlin.

Oslo havnet riktignok på en 19. plass, men ble trukket frem som ekstra lovende, takket være Oslo kommunes omfattende sykkelsatsning frem mot 2025. Satsningen kalles for Sykkelprosjektet. Målet er å gjøre Oslo til en mer sykkelvennlig by. Skal vi tro tall fra 2013, var et slikt tiltak helt nødvendig.

Studentby = sykkelby?

Oslo kommune ble overrasket da det kom frem i en reisevaneundersøkelse at kun 5 prosent studenter sykler i hverdagen.

– Mange studentbyer er ofte også sykkelbyer, fordi studenter vanligvis sykler mer enn den øvrige befolkningen. At studentene i Oslo drar andelen som sykler ned, gjorde oss derfor litt paffe, forteller Liv Jorun Andenes, kommunikasjonsrådgiver i Oslo kommunes sykkelprosjekt.

Tilsvarende tall fra svenske studentbyer som Uppsala og Linköping er 40 og 77 prosent. Andenes kan likevel forstå hvorfor mange Oslo-studenter velger andre fremkomstmidler.

Å sykle i Oslo er som å spille et spill, man må hele tiden tenke ut nye veier»

Matilde Solberg Clemetsen, student ved UiO

– Oslo har jo et godt kollektivtilbud. Som ny student i byen, er det nok enklere å finne informasjon om kollektivtilbudet enn sykkelruter, tenker hun.

En rask prat med et par studenter som ikke sykler, bekrefter Andenes' mistanke:

– Sykkelen står hos mamma, og kollektivtransport finnes rett utenfor døren, forteller Kari Marie Sandbukt, student ved Høgskolen i Oslo (HiOA).

Mette Haugland, student ved HiOA, innrømmer at hun ikke tør å sykle.

– Jeg er livredd for å bli påkjørt av trikken.

Også Nora Kirkholt Nerstad, student ved Universitetet i Oslo (UiO), synes det er ubehagelig å sykle i trafikken. Derfor sykler hun ikke.

– Dessuten er været så ustabilt.

Flere sykkelveier, nye sykkelkart, bedre informasjon og kampanjer rettet mot studenter er derfor blant Oslo kommunes tiltak for å få flere Oslo-studenter til å velge sykkel.

Et lappeteppe

Matilde Solberg Clemetsen, student ved UiO, kaller Oslo et lappeteppe. Det hindrer henne imidlertid ikke i å bruke sykkel som fremkomstmiddel i hverdagen.

– Ofte kan man sykle på en sykkelvei som plutselig slutter. Som syklist tenker man «okei, hvor har de tenkt at jeg skal sykle nå? På fortauet? Midt i veien», spør Clemetsen. Når hun vurderer å ta bussen undres hun: «Hvorfor sitte stille på en buss, når jeg kan komme meg like raskt dit jeg skal og samtidig bevege kroppen?».

– Å sykle i Oslo er som å spille et spill. Man må hele tiden tenke ut nye veier, sier hun og ler.

Lær å mekke

Vera Fiveland, student ved UiO, synes det er deilig å slippe og forholde seg til rutetider og fullstappede busser. Oppvokst i Oslo, innså hun tidlig at det tar mye kortere tid å sykle enn å ta kollektivtransport.

– Men et godt tips er å lære å fikse enkle ting på sykkelen selv. Så slipper man å la sykkelen stå hver gang sykkelkjedet hopper av eller bremsene må strammes.

Sykkelkafeer

Sykkelpub: Alexander Rowley er medeier i Peloton, en av de nye sykkelcafeene som har poppet opp i Oslo de senere år.

Om man likevel ikke har en mekaniker i magen, er det ingen grunn til å la en sykkel med rustent gir stå i boden. De siste årene har det dukket opp flere sykkelreparatører, sykkelarrangementer og sykkelkafeer i hovedstaden.

Hele tre sykkelkafeer har dukket opp i byen: Oslo Velo på Grünerløkka, Roleur på St. Hanshaugen og Peloton i Torggata. Alexander Rowley er medeier i sykkelverkstedet på Peloton. Han tok seg tid til en prat om fenomenet.

– En sykkelkafé er kafé, bar og restaurant med verksted i baren. Her kommer du inn med en sykkel, og får den fikset mens du tar deg en øl eller en pizza, forklarer han.

Selv tror Rowley at den nye sykkeltrenden henger sammen med påvirkning fra hippe nabobyer som København, samt at sykkelstiene i Oslo har blitt flere og bedre.

Sykkelprosjekt

Oslo kommune er klar over Oslos åpenbare utfordringer på veien mot å bli en bedre sykkelby, og har siden 2015 jobbet med et omfattende sykkelprosjekt.

– Den nye bysykkelordningen fra i fjor er kjempepopulær, og har slått alle rekorder når det gjelder bruk, forteller Andenes entusiastisk.

Sykkelprosjektet har også samarbeidet med SiO om å få på plass flere mekkestativer, sykkelboder og sykkelstativer ved studentboligene. I vår ble det arrangert Vårpuss i samarbeid med Vegvesenet der studenter kunne komme og få sykkelen sin reparert gratis. Mye er dermed lagt til rette for at studentene skal hive seg på sykkelsetet.

Powered by Labrador CMS