Og så videre: Teaterstykket _OSV_, som varer i fem timer, har gått for fulle hus denne uken. FOTO: Gisle Bjørneby

Teater som varer

Hvorfor har teaterstykkene plutselig begynt å vare i flerfoldige timer? – Vi undersøker vanskelige tema grundig. Det må bare ta den tiden det tar, svarer Torkil Sandsund, regissør for fem timer lange OSV.

Publisert Sist oppdatert

Vi har sett flere eksempler i Norge de siste årene. Bibelen av Stein Winge på Det norske teatret hadde en varighet på seks timer, hvor det ble servert mat i pausen. Vegard Vinge og Ida Müllers oppsetning av Ibsens Vildanden i 2010 varte i sytten og en halv time.

OSV er neste langvarige forestilling ut. Stykket er basert på Johan Harstads bok med samme navn og har premiere denne uken. Varigheten er beregnet til om lag fem timer. Da får du også varm middag og en kopp kaffe med i billetten.

– Dette er et maratonløp for skuespillere. Det er som å spille to forestillinger rett etter hverandre, og innholdet er alt annet enn lettbeint, sier Per Christian Ellefsen, skuespiller i OSV.

Avhengig av lengden

Rolf Kristian Larsen, også han skuespiller i stykket, mener at de mange timene er helt nødvendig.

Lengden får deg til å ta inn informasjon på en helt annen måte

Rolf Kristian Larsen, skuespiller

– Lengden får deg til å ta inn informasjon på en helt annen måte. Man er avhengig av å gjøre noe vakkert ut av det vonde for å kunne leve seg inn i det. Det er problematisk at så mange hendelser bare blir presentert gjennom nyhetsmediets språk, sier han.

Ifølge regissør Torkil Sandsund er tittelen, OSV, Johan Harstads måte å vise til det håpløse med krigen og alle ringvirkningene av den.

– Fortellingen fortsetter i generasjoner, og den bør egentlig aldri slutte heller. Vi undersøker vanskelige tema grundig. Det må bare ta den tiden det tar, sier Sandsund.

Likhet til tv-serier

– Til alle tider har man hatt teater som varer lenge og som tar opp tunge tema. Men at lengden i seg selv blir viktig, er interessant, sier universitetslektor Siren Leirvåg.

Hun underviser i teatervitenskap ved Universitetet i Oslo og mener rendyrkingen av det langvarige teatret kan ha flere forklaringer.

– Kanskje ønsker man å presse publikum litt. Kanskje er det publikum som vil presses, sier hun.

Leirvåg foreslår at TV-serienes popularitet kanskje er et utslag av den samme interessen for fordypning.

– Hvem sier egentlig at man bare holder ut i overkant av to timer?

Publikum som gissel

Det langvarige teatret er et alternativ i en ellers hektisk hverdag. Det tilbys ingen snarveier til oppdaterte kulturelle referanser, og ventetiden kan bli lang for den som etter fem minutter skulle finne ut at stykket ikke var så gøy som man hadde håpet.

Rolf Reber, professor på Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo, mener teater som varer så lenge kan åpne opp for spennende reaksjoner hos publikum.

– Oppmerksomheten vår er begrenset. Dermed er den også verdifull for hver og én av oss. Man har jo gått i teatret frivillig. Som en konsekvens kan man ende opp med å si til seg selv og andre at man likte det man så, selv om det kanskje egentlig ikke stemmer overens med det man følte der og da.

Jon Refsdal Moe, teatersjef på Black Box, er begeistret for mulighetene som ligger i det langvarige.

– Man forsøker jo å utnytte at man har stengt alle disse menneskene inne i et rom og tvunget dem til å skru av mobiltelefonene sine, sier han.

Teatersjefen mener langvarig teater kan være en motstandsstrategi i en tid hvor alt går veldig fort.

– Hvis man leser en bok, disponerer man tiden som man vil, kanskje ut ifra hvilket humør man er i. Går man for å se en teaterforestilling, er det det teateret som setter premissene.

Lammet publikum

Erik Ulfsby, teatersjef ved Det norske teatret, tror den gode mottakelsen av den seks timer lange Bibelen gjør at folk er nysgjerrige på nye formater i teateret.

– Jeg tror mange fikk en slags festivalfølelse da de så Bibelen. Folk tilbrakte hele dagen på teatret og vi serverte mat og drikke i pausen, for å gjøre opplevelsen mer helhetlig. Suksessen har gjort at det nå planlegges flere forestillinger med lang varighet i framtiden. I 2015 kommer en dramatisering av Eddadiktet. Også den blir innenfor langformatet.

Hittil har gjengen bak OSV fått gode tilbakemeldinger på innholdet. Ingen har ennå klagd på varigheten. Snarere tvert imot.

– Vi hadde et veldig ungt prøvepublikum og de satt lammet gjennom hele forestillingen, sier premiereklare Ellefsen.

Han er sikker på at forestillingen vil gjøre et dypt inntrykk på den som våger å sette av tiden.

Powered by Labrador CMS