KAFÉKONTOR: Styremøtene i Propell forlag blir gjennomført på en kafé på Grünerløkka fordi Per Harald Borgen, Simen Hauge Paulsen og Sofie Amiri fremdeles er på leting etter et kontor. Her sjekker de dagens plassering på e-boklistene på iPad.

Topper listene

Med et lanseringsbudsjett på null kroner har studenter fra BI, HiO og UiO kapret førsteplassen på e-boklisten til App-Store.

Publisert Sist oppdatert

Propell forlag

  • Et rendyrket elektronisk forlag som gir ut både e-bøker og applikasjonsbøker.
  • Ble opprettet oktober 2010, og er heleid av UiO-student Per Harald Borgen.
  • Har gitt ut applikasjonen Askeladden som kappåt med trollet, som har vært mer populær enn trendapplikasjonen Angry Birds, og ligget høyere på e-boklistene enn Bibelen.
  • Kilde:forlagetpropell.no

– Det er så mye stress og mas å samarbeide med store, etablerte firmaer. Derfor valgte jeg Sofie og Simen i stedet, sier Per Harald Borgen.

Da forlaget hans skulle lansere sin nye e-bok hentet Borgen kompetanse fra vennene Simen Hauge Paulsen og Sofie Amiri, studenter ved BI og Høgskolen i Oslo. Nå ligger e-boken Askeladden som kappåt med trollet på førsteplass på boklisten for iPad, og Borgen har ingen planer om å endre kurs.

– Norske forlag virker redde for e-bøker. De frykter at e-boksalg vil påvirke det vanlige boksalget, og at de vil tape mye penger når e-bøkene tar over. Og det kommer de til å gjøre, sier han.

Prøver ut studielærdom

Borgen sitter på en kafé på Grünerløkka sammen med studentene Hauge Paulsen og Amiri. De er begge venner av Borgen, og studerer henholdsvis Kultur og ledelse på BI og Prosjektledelse på Høgskolen i Oslo.

Da de hørte at Borgen hadde startet et eget forlag, så de en mulighet for å prøve ut studielærdommen i virkeligheten. Borgen var også åpen om at det er mye han ikke kan om forlagsbransjen, og vennene har hjulpet ham med prisstrategier og markedsføringsanalyser.

– Det er stimulerende å se at de tingene vi lærer på BI, er ting vi får bruk for i forretningslivet. Vi er innom alle mulige bransjer, og det er gøy å se at vi nå drar nytte av det jeg har lært om forlagsbransjen, sier Hauge Paulsen.

– Ja, for den kan jeg faktisk ingenting om, sier Borgen, som selv holder på med en bachelor i samfunnsøkonomi.

– Tvinger oss til å være kreative

Med et markedsføringsbudsjett på null kroner, og førsteplass på e-bok-listen, må deres første samarbeid sies å være en suksess.

– Jeg synes at det er kult med et slikt markedsføringsbudsjett, det tvinger oss til å være kreative, sier Amiri, og forteller at sosiale medier som Facebook og spesielt Twitter har hjulpet til å spre ordet om den nye boken.

Én av strategiene har vært å dumpe prisen på boken de første dagene, for å få boken opp på salgslistene. I tre dager kostet boken 6 kroner, før den gikk opp til dagens 29 kroner.

– Prisdumping får boken opp på listene, og det er alfa-omega på App Store, for å være synlig. Hvis du ikke blir sett, blir du ikke kjøpt, forklarer Hauge Paulsen, og Borgen skyter inn:

– Det fungerer så bra at det nesten er dumt å avsløre hvor effektivt det er.

Vil lage e-bokserie

Boken, Askeladden som kappåt med trollet er en interaktiv barnebok. Den ligger på førsteplass på e-boklisten for iPad, og er dermed den mest solgte e-boken i Norge.

– iPad er en ideell barnevakt. Den har klart dette intuitive ved at man kan peke og trykke, og det er perfekt for en barnebok. Man trykker på skjermen, så skjer det noe, forklarer Borgen.

Propell har ikke tenkt å la det bli med den ene boken, og håper at suksessen skal hjelpe forlaget videre.

– Vi håper at denne boken vil gi oss mersalg på andre bøker, og vi har for eksempel planer om å gi ut en hel serie av Askeladden-bøker, sier Borgen før han blir avbrutt av markedsstrateg Amiri:

– Hei, Per. Vi må da ha noen bedriftshemmeligheter! Du kan jo ikke avsløre strategiene våre til avisen. Plutselig er Gyldendal der og stjeler planene våre, sier hun.

Fortsetter studiene

Studentene ser ut til å kose seg i det som gjerne fremstår som en nådeløs bransje. De medgir at forlaget er noe de gjør fordi det er gøy, og tenker foreløpig ikke noe på å tjene penger.

– Jeg driver forlaget med underskudd, og har vel tjent inn kanskje en femtedel av hva jeg har investert. Vi er enda ikke på null, men dette er bare et spørsmål om tid, mener Borgen, før Hauge Paulsen utdyper:

– Altså, vi risikerer jo ikke huset. Og når man ikke er i den trygge, stabile tilværelsen med fast jobb, så har man mer guts til å gjennomføre ting. Det er en viktig del i starten, at vi kan se hvordan det fungerer, og vurdere hva vi eventuelt ønsker å investere senere, sier han.

Hauge Paulsen planlegger å fortsette på master når han til sommeren er ferdig med sin bachelor, og vil også fortsette å jobbe med forlaget.

– Det er kult å vise at at en liten jypling kan yppe seg med de store forlagene.

Simen Hauge Paulsen, BI-student og markedsanalytiker i forlaget Propell.

– Jeg har lært at det fint går an å kombinere denne jobben med studier. Også er det jo kult å være med på å vise at en liten jypling kan yppe seg med de store forlagene, sier han.

Les anmeldelsen av «Askeladden som kappåt med trollet».

Forlaget kan besøkes på www.forlagetpropell.no

Powered by Labrador CMS