Finanskrisen gjør studenter mer interessert i økonomi

Universitetsprofessorer jubler over engasjerte studenter på forelesninger i økonomiske fag.

Publisert Sist oppdatert

– Det er en herlig tid å holde på med økonomifaget. Vi får en fantastisk mulighet til å undervise og forklare disse temaene på en veldig direkte måte, sier professor ved College of Staten Island, Jonathan Peters, til nyhetsbyrået AP.

I stedet for å kun diskutere teorien rundt økonomiske nedgangstider kan Peters nå vise studentene hva en virkelig nedgangstid er, steg for steg ettersom finanskrisen utvikler seg. Tidligere har han også måttet jobbe for å overbevise studentene om at regulering er markedet er nødvendig, mens han nå kan vise hvor nyttig det er ved hjelp av eksempler fra myndighetenes intervenering i markedet.

Student ved New York University, George Schwartz, er enig i at det er en spennende tid. Han droppet ut av faget i makroøkonomi første gang han tok det, men har etter den siste tidens hendelser nå bestemt seg for å ha det som fordypningsfag.

– Nå kan vi faktisk se eksemplene mens de foregår i stedet for å kun se på hva som har skjedd langt bak i historien. Dette har vært det mest interessante faget jeg har tatt noen gang, sier han.

En annen student ved New York University, Eric Branting, var kun måneder unna å gi seg på universitetet da Wall Street begynte å kollapse. Det førte til at han bestemte seg for å ta enda et år ved universitetet for å fordype seg i makroøkonomi.

– Dette er en kjempebra tid til å begynne å fordype seg i økonomi.

– Professoren min i makroøkonomi har nå forkastet tre-fire kapitler i pensumboka, og holder desperat på med å omskrive dem og revurdere hvordan han skal lære studentene de nye tingene som skjer, sier Branting.

Powered by Labrador CMS