KRITISK: Årets norgesmester i baristakunst, Chris Kolbu, mener kvaliteten på kaffen i kaffebarene på Blindern svekkes betraktelig når Studentkafeene bytter kaffeleverandør.

Billigere kaffe til samme pris

SiOs kaffebarer får kritikk for å ha skiftet til en billigere kaffeleverandør uten å senke prisene. – Studentene får mindre velferd for pengene, sier Chris Kolbu, norgesmester i baristakunst.

Jeg tror det kun er økonomi som er grunnen til at de har valgt å bytte leverandør. Chris Kolbu, norgesmester i baristakunst og tidligere ansatt i Studentkafeene.

Høy avanse på kaffe:

• En kopp «Dagens kaffe» koster i dag 11 kroner på Kaffebarene. Evergood Dark Roast er her den mest brukte.
  • Kaffebarene selger hele poser à 250 gram Evergood Dark Roast for 21 kroner i sine kaffebarer. Tar man utgangspunkt i at dette er innkjøpspris, blir kostnaden i kaffe per kopp 1,47 kroner.
  • Tidligere brukte kaffebarene ofte stedegen kaffe som «Dagens kaffe». Her varierer innkjøpsprisene, men de billigste lå på rundt 50 kroner per 250 gram når de ble solgt i 250-grams poser. Tar man utgangspunkt i at dette også er prisen de kjøper den inn for blir kostnaden i kaffe per kopp 3,50 kroner.
  • Kaffesalget skal også dekke lønn til ansatte og utgifter til øvrig drift.

– Kaffen som nå serveres er i realiteten av samme kvalitet som den man får på automatene i kantinene, samtidig som de prøver å gi inntrykk av at det de selger er gourmetkaffe. På den måten blir kaffebarene uthult fra innsiden, fordi produktet de selger ikke lenger er forenlig med kaffebarkonseptet, sier Chris Kolbu, årets norgesmester i baristakunst.

Kolbu har jobbet som barista i Studentkafeene i flere år, men jobber nå på den anerkjente kaffebaren Tim Wendelboe på Grünerløkka, ved siden av å studere kunsthistorie ved Det humanistiske fakultet. Han mener kvaliteten ikke holder mål.

– Dette byttet gjør etter min mening at studentene får mindre velferd for pengene, og dette samsvarer ikke med SiOs visjon om at all profitt fra drift skal føres tilbake til studentene. I praksis betyr dette at studentene får en kopp Evergood Dark Roast når de bestiller kaffe, og når prisene til SiO er de samme, men kvaliteten blir dårligere, gjør dette at studentene blir snytt i forhold til hva de har fått tidligere, sier Kolbu.

Byttet etter smakstest

Det var rundt påsketider i år at Studentkafeene bestemte seg for å bytte kaffeleverandør til sine kaffebarer på Blindern. Mens Studentkafeene tidligere har brukt kaffe fra det lille brenneriet Den Gyldne Bønne i sine kaffebarer, har de nå gått over til storprodusenten Joh. Johannson, som blant annet produserer Evergood og Ali-kaffe.

Byttet av leverandør ble ifølge Studentkafeene gjort etter at et panel bestående av folk fra Norsk Kaffeinformasjon, Studentkafeene og studenter testet kaffe fra flere ulike leverandører. Her var kaffen fra Joh. Johannson den som ble funnet som best på smak, ifølge Studentkafeene.

Chris Kolbu antyder imidlertid at det må være en annen grunn til byttet.

– Jeg tror det kun er økonomi som er grunnen til at de har valgt å bytte leverandør, sier han.

Ga ansatte munnkurv

Universitas har samtidig grunn til å tro at beslutningen om å bytte leverandør av kaffe har vært betent også innad i Studentkafeene. Da Universitas tok kontakt på tirsdag, bekreftet leder for kaffebarene, Ricardo Draaisma, at ledelsen har forbudt de ansatte å uttale seg om saken.

Administrerende direktør i Studentkafeene, Alain Clérambault, bekrefter dette.

– Når det gjelder kafeens (Studentkafeene, journ.anm.) beslutning er det jeg som uttaler meg, sier Clérambault

– Så jeg får ikke intervjue Ricardo Draaisma?

– Igjen, ved beslutninger på vegne av kafeene, i dette tilfellet valg av leverandør, er det jeg som uttaler meg.

Samtidig avviser Clérambault kritikken fra Kolbu om at studentene får mindre velferd for pengene.

– Det han sier er fullstendig feil. Hundre prosent av overskuddet fra Studentkafeene går tilbake til SiO sentralt, som igjen går tilbake til studentene i form av bedre velferd.

Han mener også at kaffebarene med den nye leverandøren har fått en like god kaffe til en bedre pris enn det de fikk tidligere.

– Jeg tror studentene er såpass kvalitetsbevisste at de merker om kvaliteten blir dårligere, og foreløpig har vi ikke merket noe som skulle tilsi at studentene synes den nye kaffen er dårligere enn før, heller det motsatte. Jeg kan ikke se hvorfor vi skulle betale mer til leverandørene enn det som er nødvendig når studentene selv mener at kaffen er god.