Feilprioritering: Skuespillerstudentene Eir Johansen og Jacob Hansen (t.x.) mener at prioritering av kultur er viktigere i dag enn på lenge.

Kulturtilskudd

Budsjettkutt treffer allerede kriserammet teater hardt

Oslo Nye Teater får mindre tilskudd enn de mener å trenge for annet år på rad. Skuespillerstudenter stiller seg spørrende til byrådets prioriteringer.

Publisert

Ifølge finansbyråd Hallstein Bjercke (V) har ikke Oslobudsjettet blitt redusert fra ett år til det neste på minst femten år. Dette vil byrådet nå endre på. Deres budsjettforslag for 2026 medfører et historisk kutt i Oslo, på en milliard neste år alene. 

Hardest rammes bydelene, men også kultursektoren får kjenne på innstrammingen.

Ny smell for Oslo Nye

Universitas intervjuet studenter og ansatte ved Oslo Nye Teater, da det i fjor ble kjent at de ble utsatt for et dramatisk budsjettkutt. For å fortsette drift har teateret forlatt trikkestallen, redusert produksjoner, og sagt opp en fjerdedel av staben.

Følgelig er det med overraskelse de mottar årets forslag. Teatersjef Runar Hodne forteller at de søkte om 69,7 millioner, som er det de mener å trenge for å drive forsvarlig etter den økonomiske omstillingen. Byrådet foreslår 54,3.

– Vi har gjennomført et kjempekutt. Vi kjemper ikke for de pengene vi fikk før, men for å kunne være det teateret vi er, etter kuttene. Vi har gjort en stor jobb for å være der vi er nå, sier han til Universitas

Skuffet: Eir Johansen tror viktigheten av teater og kultur blir undervurdert i de offentlige budsjettene.

Eir Johansen og Jacob Hansen går andreåret på skuespillerlinja på Høyskolen Kristiania. De deltok i demonstrasjoner mot kuttet i fjor, og er igjen skuffet over at byrådet ikke prioriterer Oslo Nye. Johansen opplever at budsjettforslaget ikke hensyntar verdien av å finansiere teateret. 

– Jeg tror ikke de som gir ut penger har forstått viktigheten av kunst og kultur. 

Jeg tror ikke de som gir ut penger har forstått viktigheten av kunst og kultur.

Eir Johansen, skuespillerstudent på Høyskolen Kristiania.

Studentene ser på Oslo Nye som et viktig teater for skuespillere i oppstartsfasen, som bruker flere uetablerte frilansere i produksjonene sine. Samtidig handler engasjementet om mer enn egne arbeidsmuligheter. Hansen ser på budsjettforslaget som et symptom på et større problem.

– Det handler om kulturpolitiske trender som går den retningen. Og at dette er et tydelig og trist eksempel på et slags skift som skjer, i hvordan vi tenker at vi skal finansiere kulturen vår.

Et teater for flere

Oslo Nye er heleid av Oslo kommune, og har som vedtektsfestet formål å prioritere tiltak for barn og unge. Å tilgjengeliggjøre teater for denne målgruppen, er den sentrale bakgrunnen for Johansens engasjement for Oslo Nye. Hun viser til en opplevelse hun hadde på en av deres barneforestillinger.

– Jeg har aldri vært i en sånn sal der barn har vært så engasjert og trukket inn i teateret, og kjent glede i hele salen. Det var også da jeg kjente på hvor viktig det teateret var for barn og unge.

Hodne fremhever at det koster penger å lage teater også for målgrupper med dårligere betalingsevne.

– Hvis du er under 30 og billetten koster 550 kroner, så velger du heller å dra på kino. Da selger vi ikke den billetten, og da mister vi publikum. 

Hvis du er under 30 og billetten koster 550 kroner, så velger du heller å dra på kino.

Runar Hodne, teatersjef på Oslo Nye Teater

Hansen er enig i at Oslo Nye har en sentral funksjon med å nå ut til folk andre teatre ikke når frem til, og opplever at produksjonene deres plasserer seg imellom det veldig kommersielle og veldig nisjete. 

– De er litt mer folkelige, men fremdeles med en kunstnerisk visjon.

Harde politiske prioriteringer

Anita Leirvik North (H) er kulturbyråd i Oslo. Hun forstår at Oslo Nyegår gjennom en krevende prosess etter fjorårets budsjettkutt, men påpeker at teateret da fikk i oppdrag å utrede alternativer med lavere aktivitet, og at det er jobbet godt med denne omstillingen.

Byråden opplyser i en epost til Universitas at etterspørselen etter tilskuddsmidler overstiger tilgjengelige midler med over 100 millioner kroner.

«De aller fleste tilskuddsmottakere har søkt om mer enn det er rom for å tildele. Jeg har forståelse for at det er krevende, og derfor har også Oslo Nye Teater fått midler til å omstille driften til et lavere tilskuddsnivå».

Frykter kutt: Jacob Hansen frykter at man ikke ser verdien av kultur og teater i dagens politiske situasjon.

Skuespillerstudentene synes det er synd at den økonomiske situasjonen brukes som grunnlag for nedprioritering av kultur. Hansen argumenterer for at en slik politikk ikke er hensiktsmessig.

– Verden står i en pressa økonomisk og politisk situasjon der det er lett å tenke at vi bruker for mye penger på dette. Men så vet vi jo historisk at det er nettopp kulturen som får oss gjennom sånne tider.

Johansen slutter seg til at teater nå er ekstra viktig, slik verden ser ut i dag.

– Det er jo veldig samlende, og det er det man trenger i disse tider.

Hodne understreker at de forholder seg til at det er et budsjettforslag, som de skal arbeide med å få gjort noe med.

– Jeg har stor tro på at byrådet kommer til å hjelpe oss med å opprettholde aktiviteten vi er i gang med.

Powered by Labrador CMS