
Tenner på mat og studenter
– Fornøyd med reklamekampanjen, eller?

Lisbeth Dyrberg, administrerende direktør i SiO
– Ja, hvis du sikter til annonsene for Studentkafeene i Universitas, så er jeg veldig fornøyd.
– 200 gram kjøttdeig, en boks hermetiserte tomater, en hel løk, brød og 150 gram pastaskruer. Inneholder virkelig Dagens alt dette?
– Hvis du er sulten student, så er jeg sikker på at du kan få plass til så mye mat, ja. Selvfølgelig varierer det litt hvor mye av kjøtt hver enkelt tallerken inneholder. Men jeg går ut i fra at de inneholder omtrent like mye av disse ingrediensene som det står i annonsen.
– I en av annonsene dokumenterer dere at man kan spare hele fire kroner og 35 øre på å lage middag hjemme. Det er kanskje ikke så lurt å fortelle oss at vi sparer penger på å lage mat selv hvis hensikten med kampanjen er å få oss til å spise hos SiO?
– Vi vil være ærlige. Poenget med annonsen var å fortelle om velferdstilbudet SiO tilbyr. At de kan bruke tiden sin på lesesalen i stedet for å handle, lage mat og vaske opp.
– Men det ikke spesielt lurt å offentliggjøre oppskriftene sine! Nå som studentene kjenner hemmeligheten bak bolognaise à la SiO, ser de kanskje ikke det gourmetiske poenget med å betale blodpris på Fredrikke…
– Nå er jeg usikker på om 42 kroner faktisk er blodpris. Oppgaven vår er å legge til rette for at studentene har et godt velferdstilbud, og jeg mener Studentkafeene er nettopp det.
– Dere offentliggjør også et bilde av en kokk som har satt fyr på et kjøttstykke. Tror du studentene føler seg betrygget av påstandene: – jeg siterer fra annonsen – «dette skjer heldigvis ikke ofte» og «ingen kjøttprodukter kom til skade under fotograferingen»?
– Vi ville gi studentene et ærlig bilde av det som foregår på SiO sine kjøkken. Jeg er helt sikker på at de setter pris på at vi viser fram våre ansatte og gir dem et ansikt bak produktet. Dette er god markedsføring.
– Sjefen for Studentkafeene er jo egentlig fransk gourmetkokk, og heter attpåtil Crème Brûlée eller noe sånt. Er dette årsaken til deres iver etter å flambere ting?
– Ja, du har rett i at det er en sammenheng der. Vi oppfordrer våre ansatte til å sette sitt unike særpreg på produktene.
– Jeg mistenker at det kanskje ikke en gang er kjøtt som ligger i den panna. Er det en utbredt praksis hos SiO å brenne matvarer til det ugjenkjennelige og selge det som kjøtt?
– Vi synes at det i enkelte tilfeller kan være en fordel, ja.
– Hva er det dere tenner på?
– Det vil jeg ikke si noe særlig om. Jeg kan avsløre at vi tar det vi har for hånden, og lar oss inspirere av sesongens råvarer.
– Dere skriver i annonsen at dere ordner alt fra langbord til bord for to. Etter lammepølseskandalen i oktober 2007 lovte du å ta med Leif, vår konstituerte nyhetsredaktør vår, på middag. Han har ennå ikke sett noe til middagen. Kan SiO reservere et koselig hjørnebord med levende lys på Fredrikke til fredag kveld? Til dere to?
– Hvis Leif fremdeles er sulten og singel, så blir jeg veldig gjerne med på en romantisk middag.
– Du utnytter din sjefsposisjon for å flørte med studenter gjennom media. Vil du vurdere din stilling etter dette?
– Nei, det vil jeg ikke. Men jeg utnytter gjerne min stilling. Særlig for å flørte med studenter.