
UiO vs. BI – Er studentene egentlig så ulike?
Semesteret har bydd på en kald vinter og melankolske blikk fra lesesalen mot den stekende vårsolen utenfor. Hvordan har studentene trøstet seg underveis mon tro?
Dagen som kun kan sammenlignes med å finne det perfekte plagget på Fretex, kverulere på bar og utkonkurrere de andre på lesesalen har endelig ankommet: Universitas har fått innsyn i salgstallene fra Bunnpris på Blindern for vårsemesteret.
Denne gangen utvider vi med aksjeutbytte, ny half-zip-genser og russebuss, for vi har nemlig også tatt en titt på de mest solgte varene på Market Shop – kiosken på BI. Klisjeene og karakteristikkene knyttet til de to studiestedene er mange, og studentene tar ofte ære i å separere seg selv fra hverandre.
Men hvor ulike er de egentlig når dagene blir lange, sola titter frem og eksamensstresset blir uholdbart? Finner de trøst i de samme godsakene?
Rart at ikke rumpeldunkspillerne flyr

Ingenting sørger for bedre fokus enn den tredje kaffekoppen før klokken 10, som gjør at du skjelver i alle deler av kroppen. Fokuset vitner om å være skjerpet blant studentene på både UiO og BI, med totalt 26.764 kjøpte kaffekopper, som er førsteplassen på begge topp 50-listene.
Etter kaffen, er Red Bull uten sukker en solid andreplass blant BI-studentene. Tar du derimot en titt på UiO-studenters energidrikk-konsum begynner man å undre hvorfor rumpeldunkspillerne på gressplenen ikke faktisk flyr på innebandykøllene sine. Diverse typer energidrikk tar hele ti av de totale 58 plassene på lista. Husk at Red Bull gir deg «viiinger», men også skjelving, rastløshet, søvnvansker, høyere puls, hodepine, skjelving, hjertebank, økt blodtrykk, hjerterytmeforstyrrelser og eventuelt hjerteflimmer, ifølge NHI.
Trosser statussymbol
Kanskje det er derfor UiO-studentene, til tross for enorme mengder koffein i kroppen, likevel ikke har krefter til å traske bort til Dana. Det virker som de heller vil stå i mikrobølgeovn-kø for å varme opp den ofte iskalde Bunnpris-børeken. Den sikrer seg 10. plass dette semesteret.

Det å stå i kø har for så vidt blitt et statussymbol i Oslos bybilde den siste tiden. Folk står i flere timer for å få tak i en helt ordinær bolle. Dette har derimot ikke UiO-studentene tid til. De benytter seg heller av 16. og 19. plass på lista: Bunnpris 3pk bolledeal. Ellers er topp ti-lista noe av det UiO-studenter frykter mest: Basic. Snickers, bananer, salatbar, tyggis - snork.
Bruk 800 kroner, få én gratis toast
Der UiO-studentene må vente tålmodig på mikrobølgeovnen, eller slenge med seg en lunken burger med ost, kan BI studentene kjøpe fersk toast som blir servert rykende varm på tre minutter. De tilbyr et bredt utvalg, men toast med kylling og pesto og ost og skinke plasserer seg trygt på sjette og syvendeplass.
Kjøper du ni stykker får du til og med den tiende toasten gratis! Da de alle koster et sted mellom 80 og 90 kroner har du rukket å bruke rundt 800 kroner før du kan nyte den siste toasten med god samvittighet. Universitas’ undertegnede, som selv har fylt ut et helt toastkort og vel så det, kan trygt proklamere at den tiende toasten med cheddar, skinke og kryddersmør var utenomjordisk god.
Proteinbonanza

Det finnes neppe et sleipere salgstriks enn å klistre ordet «protein» på absolutt alle eksiterende varer, og lansere det som et «nytt» produkt. Men både UiO- og BI-studentene biter på, selv om det kan virke som at BI-studentene får noe igjen for den heftige innføringen i markedsteori gjennom studieløpet. De unner seg en proteinrik pudding og en proteinbar i ny og ne. Dette vil UiO-studentene også ha, men de skal på død og liv også ha Tine iskaffe latte PROTEIN, og YT milkshake PROTEINRIK.
Med så mange kilder til protein å velge mellom, kan UiO-studentene godt droppe nummer 44 på lista: Stabbur makrell i tomat. Helt seriøst, det lukter dritekkelt, gjør at ingen vil sitte ved siden av deg og tar du det med inn på lesesalen burde det være berettiget med henrettelse på offentlig plass. Slutt med det.
Enten vi liker det eller ei
I likhet med påtroppende rektor ved UiO, Ragnhild Hennum, deler også studentene en kjærlighet for brus og snus. Men den største kjærlighetserklæringen for sistnevnte kommer fra BI-studentene. De får UiO-studentenes 3544 kjøpte bokser til å virke stusselig, med over dobbelt så mye: 7234. 5 av 50 plasser går til snus, og det virker som BI-studentene har et ekstra behov for denne type trøst da de ofte går for en «super» eller «extra strong» variant.
Noe ulikt, men mange likheter er det altså mellom UiO- og BI-studentene. Topp-listene viser at vi studenter jevnt over er nokså like, enten om vi liker det eller ei – i hvert fall når det kommer til godsaker. Alt annet er selvfølgelig oppe for diskusjon.