
– UiO utdanner for dårlige norsklærere
Mener lektorutdanningen ved Universitetet i Oslo stiller manglende krav til nynorsk kompetanse. Tidligere UiO-student Olav Bjørgo Lie mener studenter ved lektorutdanningen bør tenke seg nøye om før de bestemmer seg for å bli norsklærere.
– Vi har ingen oversikt over hvor gode studentene våre er i nynorsk i det de går ut som lektorer, sier Torill Steinfeld, professor i norskdidaktikk ved Universitetet i Oslo (UiO).
Steinfeld etterlyser mer opplæring og øvelse for studentene, samt mer prøving på ulike nivå i studiet. På tross av endringer i studieløpet ved lektorprogrammet ved Det utdanningsvitenskaplige fakultet (UV) fra og med i år, skiller UiO seg ut fra øvrige utdanningsinstitusjoner med få obligatoriske nynorskemner.
– Svikter studentene
Professor Steinfeld mener andre universiteter tar behovet for å styrke studentenes nynorskkompetanse mye mer alvorlig enn UiO.
– Man kan spørre seg om vi svikter studentene på dette punktet. Som norsklærere skal de mestre begge målformer, slik at de skal kunne ansettes i hele landet.
Hun ønsker flere obligatoriske innleveringer på nynorsk og frykter ikke at studenter skal skremmes vekk fra yrket som norsklærer. Kravet til studentene i dag er én eksamen i et ti-poengsemne hvor de må skrive noe nynorsk, og dette er kun et innføringsemne.
Positive til obligatoriske krav
Asbjørn Bråthen og Mari Bjørnsdotter Vinjar sitter i programutvalget for lektorprogrammet ved UV, og tar begge fordypning i norskfaget. De stiller seg bak kritikken fra Steinfeld, og er positive til mer obligatorisk nynorsk i utdanningen.
– Når læreren selv har problemer med nynorsken, blir det ikke lett for elevene. Skolen trenger flere norsklærere, og dette må utdanningen legge bedre til rette for. Jo stødigere man er i nynorsken, jo bedre kan man undervise på en måte som er positiv og engasjerende for elevene, sier Vinjar.
– Hvis man ser bort i fra hva som er behagelig, er jeg helt enig, sier Bråthen.
Han sier at han selv ikke er komfortabel med å skrive nynorsk, og åpner opp for en debatt om nynorskens rolle i skolen.
– Men så lenge nynorsk er lovpålagt må lektorutdanningen også ta høyde for dette.
– Styr unna norskfaget
– Som norsklærer skal man sette tre karakterer, og spesielt nynorsk krever ekstra arbeid. Dessuten opplever jeg at interessen for sidemålet er veldig lav. Mange sliter og flere gir opp. Totalen av dette gjør at jobben som norsklærer er veldig krevende, sier Olav Bjørgo Lie, lærer ved Sandvika videregående skole i Bærum.
Lie mener studenter ved lektorutdanningen bør tenke seg nøye om før de bestemmer seg for å bli norsklærere. Lie er selv norsklærer, og har blant annet bakgrunn fra nordiske studier ved Det humanistiske fakultet (HF) ved Universitetet i Oslo. Han sier seg enig i at kravene for nynorskopplæring bør strammes inn.
– Skal man utdanne bedre lærere, må man også stramme inn kravene. Norskfaget er veldig viktig samtidig som det er krevende. Vi trenger de beste folka, sier Lie.
Ledelsen ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling ved Det utdanningsvitenskaplige fakultet hadde ikke mulighet til å kommentere saken i går.